Mainos
Mainos

Yksi parhaista proteiinipommeista, jota et luultavasti edes syö!

Uskoisitko, että tämä mikroskooppinen levä onkin todellisuudessa melkoinen proteiinipommi?

Erilaiset proteiinirahkat ovat nousseet viime vuosina treenaajien ja laihduttajien suosikkituotteiksi. Proteiinia ruokavalioonsa halajavat ovat löytäneet perinteisen broilerin, tonnikalan ja raejuuston lisäksi myös muita uusia proteiininlähteitä lautasellensa.

Monille vielä tuntematon proteiinipitoinen raaka-aine lienee kuitenkin mikroskooppinen levä nimeltä spirulina. Spirulina on ollut terveysintoilijoiden hittituote jo 1970-luvulta lähtien. Todellisuudessa sen juuret ylettyvät jo satojen vuosien taakse, kun asteekit ymmärsivät ensimmäisenä spirulinan terveyshyödyt. Sittemmin sen tehoon ovat luottaneet muun muassa astronautit.

Spirulinassa proteiinia huikea määrä

Miksi spirulinaa sitten kannattaa syödä? Se on ainakin huikea proteiinilisä ruokavalioon: yksi ruokalusikkalinen spirulinaa sisältää jopa 4 grammaa proteiinia, jolloin 100 grammassa proteiinia on huikeat 65 grammaa. Spirulina sisältää myös kasvikunnan tuotteissa harvinaisempaa B12-vitamiinia ja on täynnä erilaisia immuunijärjestelmää ja aineenvaihduntaa tehostavia entsyymejä sekä probiootteja. 

Spirulinan huono puoli on sen vahva maku, josta monet eivät välttämättä pidä. Siksi spirulinaa on helpointa nauttia pieninä annoksia esimerkiksi smoothieissa.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme