Mainos
Mainos

Yksinkertainen tapa laihtua nopeammin – syötkö tätä tarpeeksi?

Tuore tutkimusanalyysi paljastaa, että yksi ainesosa ruokavaliossa on laihduttajille ylitse muiden.

Haluatko pudottaa muutaman kilon painoa? Vaihda hiilihydraatit proteiineihin. Tuore tutkimusanalyysi nimittäin paljastaa, että tehokkain laihdutustapa on noudattaa runsasproteiinista ja vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tutkimustulokset julkaistiin amerikkalaisessa The American Journal of Clinical Nutrition -ravitsemustieteen julkaisusssa. Tutkimuksessa koostettiin yhteen 24 aiemman aihetta käsittelevän tutkimuksen tulokset.

Tutkimuksen johtajan, Etelä-Australian yliopiston professori Thomas Wycherleyn mukaan proteiinin syönnistä on hyötyä, koska keho joutuu käyttämään enemmän energiaa prosessoidakseen proteiineja.

– Jos syöt 100 kilokaloria proteiineja, kehosi polttaa noin 20-30 kilokaloria prosessoidessaan niitä. Jos syöt saman verran hiilihydraatteja, keho polttaa vain 5-10 kilokaloria, Wycherley selventää.

Proteiini auttaa myös säilyttämään lihasmassaa ja lihakset puolestaan auttavat polttamaan enemmän kaloreita.

Paljonko proteiinia pitää syödä?

Proteiinin tarve vaihtelee yksilöllisesti: mitä enemmän liikut, sitä enemmän proteiinia tarvitset. Proteiinimäärän saa helposti täyteen, jos syö päivittäin esimerkiksi kalaa, kanaa ja maitotuotteita.

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että painokiloa kohti proteiinien tarve on noin 0,8 grammaa. Noin 60 kiloiselle naiselle tämä tarkoittaa siis 48 grammaa proteiinia ja 100 kiloiselle miehelle 80 grammaa proteiinia päivässä. Liikuntaa säännöllisesti harrastavan kannattaa syödä proteiinia jopa 1-1,5 grammaa päivässä painokiloa kohden.

60 grammaa proteiinia saat esimerkiksi 300 grammasta kalaa, 8,5 desilitrasta maitoa tai 250 grammasta broileria.

(MTV3)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme