Mainos
Mainos

Yleinen uskomus tyrmättiin – näin maitosuklaa vaikuttaa terveyteen

Aberdeenin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan tumman suklaan ohella myös maitosuklaalla voi olla suotuisia terveysvaikutuksia – toisin kuin tähän asti on kuviteltu.

Jo aiemmin tutkimuksissa on saatu selville, että tummalla suklaa voi pienissä määrin nautittuna laskea riskiä sairastua muun muassa sydänsairauksiin. Uutta on kuitenkin se, että myös maitosuklaalla näyttäisi olevan samanlaisia terveyttä edistäviä vaikutuksia

TIESITKÖ? Terveysvaikutusten saavuttamiseksi suklaata tulisi syödä maksimissaan sata grammaa päivässä.

– Tutkimuksessamme tultiin siihen lopputulokseen, että korkeampi suklaan kulutus on yhteydessä alhaisempaan riskiin sairastua kardiovaskulaarisiin sairauksiin, professori Phyo Myint Aberdeenin yliopistosta kertoo.

Maitosuklaakin on terveellistä?

Kun puhutaan suklaan terveysvaikutuksista, on tapana ollut ylistää tummaa suklaata, ja maitosuklaa on leimattu epäterveellisemmäksi vahtoehdoksi etenkin siihen lisätyn sokerin vuoksi. Tuoreessa tutkimuksessa saatiin viitteitä siitä, että myös maitosuklaalla saattaa olla aiemmin vain tummaan suklaaseen yhdistettyjä terveysvaikutuksia.

Aiempien tutkimusten valossa on ajateltu, etä suklaan terveysvaikutukset liittyvät pääosin sen sisältämiin terveellisiin flavonoideihin. Tuoreen tutkimuksen valossa voidaan kuitenkin olettaa, että myös muilla suklaan ainesosilla on tekemistä suklaan todettujen terveysvaikutusten kanssa.

– Tämä voi tarkoittaa sitä, että flavonoidien lisäksi myös muut ainesosat, jotka saattaat liittyä maidon osatekijöihin kuten kalsiumiin ja rasvahappoihin, voivat selittää havaittua yhteyttä, Myint kertoo.

Tutkimuksessa oli mukana 21 000 henkilöä, joiden ruokavalion vaikutuksia terveyteen tarkkailtiin pitkällä aikavälillä.

Lähde: abdn

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme