Mainos
Mainos

Yleiset virheet ruoanlaitossa lihottavat – sorrutko näihin?

Ateriointi omassa keittiössä on yksi helpoimmista ja edullisimmista tavoista pudottaa painoa. Yleiset ruoanlaittomokat kuitenkin saavat painon helposti nousemaan. Lue, mitä tapoja kannattaa varoa!

Tavoitteena painonpudotus? On jo askel hyvään suuntaan, jos olet alkanut valmistaa ruokasi itse sen sijaan, että söisit työpaikan ruokalassa tai vaikkapa ravintolassa. Saatat kuitenkin sortua muutamaan virheeseen, joiden vuoksi paino ei ehkä laskekaan toivotulla tavalla.

Käytät vääriä öljyjä

Jos kaadat väärää öljyä pannulle, saat aikaan pahempaakin vahinkoa kuin sen, että kananmunasi maistuvat oliivilta.

– Kun öljy kuumenee savuamispisteensä yli, sen rasvahappoprofiili huononee tuottaen myrkkyjä ja jopa transrasvoja, kertoo ravintofysiologi Rania Batayneh.

Batayneh suosittelee käyttämään saksanpähkinä- tai oliiviöljyä salaatinkastikkeisiin, sillä ne palavat palavat helposti korkeissa lämpötiloissa. Kookos-, viinirypäleensiemen- ja auringonkukkaöljyillä on kuitenkin kaikilla korkea savuamispiste, joten ne sopivat esimerkiksi ruskistamiseen ja grillaamiseen.

Uskot, että yksi annoskoko sopii kaikille

Saatat pystyä syömään yhtä paljon ruokaa kerralla kuin kumppanisi, mutta se ei tarkoita, että se on hyvä idea.  Pidä huolta, että annoskokosi ovatkin juuri sinulle sopivia.

Et käytä mausteita

Jos ruokaasi tuovat makua vain sokeri ja suola, ateriasi kilokalorimäärä nousee hurjasti. Kun käytät niiden sijaan mausteita, saat ruokaan makua ilman lisättyä sokeria, öljyä, voita tai suolaa. Jonkin ajan kuluttua et edes kaipaa suolaisia, makeita tai rasvaisia ruokia. 

Lisäksi yrteissä ja mausteissa on paljon terveyttä edistäviä, rasvaa vastaan taistelevia ravintoaineita, kuten vitamiineja, kivennäisaineita ja antioksidantteja.

Käytät liikaa öljyä

Terveelliset rasvat voivat auttaa pudottamaan painoa, mutta näin ei käy, jos luulet, ettei silloin tarvitse laskea kilokaloreita. Yhdessä teelusikallisessa öljyä on kuitenkin 120 kilokaloria. Kun käytät öljyä ruoanlaitossa tai lisäät makua ruokaan, nuo kilokalorit lisääntyvät nopeasti. Öljyä kannattaakin käyttää vain sen verran, ettei ruoka tartu pannuun kiinni. 

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme