Mainos
Mainos

Yllättävä oluthitti Euroopassa: Käytetään jopa palautusjuomana – paitsi Suomessa

Alkoholittomat oluet ovat yllättäen viime vuosina kasvattaneet suosiotaan ympäri Eurooppaa. Suomessa alkoholitonta olutta nautitaan lähinnä ruokajuomana.

Taloustutkimuksen toteuttaman kyselytutkimuksen mukaan lähes joka toisen suomalaisen mielestä alkoholiton olut sopii parhaiten ruokajuomaksi. 

Maailmalla suosittu palautusjuoma

Kyselytutkimuksen mukaan naiset pitävät alkoholitonta olutta ruoka- ja saunajuomaksi sopivana miehiä enemmän. Miehet taas pitävät alkoholitonta olutta hyvänä janojuomana.

Myös voimistuva hyvinvointi- ja terveystrendi suosii vähäkalorisia ja matala-alkoholipitoisia juomia. Maailmalla alkoholiton olut on suosittu palautusjuoma, mutta Suomessa trendi ei ole ainakaan vielä noussut suureen suosioon.

Mikseivät alkoholittomat oluet menesty Suomessa?

Alkoholittomien oluiden kulutus on Suomessa pientä, vain alle puoli prosenttia kaikesta oluenkulutuksesta. Meillä alkoholittomien juomien suosiota hidastaa muun muassa muuhun Eurooppaan verrattaen korkea verotus.

Suomessa alkoholitonta olutta verotetaan virvoitusjuomaveron mukaan, eli 22 senttiä litralta. Verotus on samaa tasoa ykkösoluen veron kanssa.

– Saksassa ja Espanjassa alkoholittomien oluiden myynti on kasvanut 2010-luvulla rajusti. Meillä kova verotus jarruttaa alkoholittoman oluen suosion kasvua. Verotuksella pitäisi suosia mietojen juomien kulutusta, eikä päinvastoin, toteaa Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Elina Ussa.

Saksassa alkoholittoman oluen osuus on 5 prosenttia oluenkulutuksesta, Espanjassa jopa 10 prosenttia.

Olutvalikoima monipuolistunut Suomessa

Suomalaisten oluenkulutus on kuitenkin muutoksessa ja alkoholittomien juomien kulutuksen ennustetaan kasvavan. Kaiken kaikkiaan olutvalikoima on Suomessa monipuolistunut kovasti viime vuosina. Kotimaisten oluiden valikoima ruokakaupassa ei ole koskaan aiemmin ollut näin laaja.

Taloustutkimus toteutti suomalaisten alkoholi- ja virvoitusjuomien osto- ja kulutuskäyttäytymistä selvittäneen tutkimuksen kesäkuussa 2015. Tutkimuksen tilaajana oli Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto. Tutkimukseen vastasi 1162 henkilöä Taloustutkimuksen Internet-paneelissa. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme