Mainos
Mainos

Yllättävät faktat: Näin eri ruoka-aineet vaikuttavat unen laatuun

Toisinaan yö jos toinenkin tulee nukuttua kammottavan huonosti ja syy tähän voi löytyä lautaselta.

Parhaimmillaan tiettyjen ruoka-aineiden välttelemine ilta-aikaan voi auttaa parantamaan unen laatua. Ota selvää, millaisia herkkuja iltaisin ei hyvien yöunien toivossa kannata syödä!

Kuivatut hedelmät

Vähäiset määrät kuivattuja, sokeroimattomia hedelmiä eivät todennäköisesti vaikuta uneen, mutta suuremmilla määrillä voi olla vaikutuksia uneen. Kuivatut hedelmät sisältävät paljon kuitua, joka voi häiritä vatsan toimintaa ja vaikuttaa siten uneen negatiivisesti.

Jäätelö

Viileä jäätelö maistuu monille iltaisin, mutta rasvainen herkku voi vaikuttaa unen laatuun. Erityisen rasvainen jäätelö imeytyy hitaasti ja voi aiheuttaa hetkellisiä onglmia ruoansulatuksessa ja vaikeuttaa siten nukahtamista tai heikentää unen laatua.

Popcorn

Popcornit itsessään ovat terveellisiä, mutta niitä maustetaan tavallisesti mausteilla, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti uneen. Suolaisten tai muutoin voimakkaasti maustettujen popcornien napsiminen – etenkin suurissa määrin – voi sekoittaa ruoansulatuksen ja aiheuttaa voimakkaan janon, joka voi häiritä unta.

Punainen liha

Ruoansulatukselle ei kannata antaa liian raskaita tehtäviä ennen nukkumista – etenkään silloin, jos kärsii uniongelmista. Punainen liha on ruoansulatukselle kova pala ja tästä syystä kunnon pihvin syöminen juuri ennen nukkumaanmenoa voi pilata yöunet.

Tabasco

Erityisen mausteiset ruoat aiheuttavat monelle närästystä. Tästä syystä etenkin uniongelmista kärsivien kannattaa jättää suosiolla mausteiset herkut pois ruokavaliosta ilta-aikaan.

Alkoholi

Alkoholin vaikutuksia uneen on tutkittu paljon. Tutkimusten mukaan useamman alkoholijuoman nauttiminen ennen nukkumaanmenoa voi auttaa saamaan unen päästä kiinni, mutta uni ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena yhtä syvää kuin selvin päin. Tutkimusten mukaan alkoholin vaikutukset uneen ovat erityisen voimakkaita naisilla.

Kofeiini

Keskushermostoa stimuloiva kofeiini aiheuttaa monelle unettomuutta. Joissain tutkimuksissa on jopa todettu, että kofeiinia ei tulisi nauttia kuuteen tuntiin ennen suunniteltua nukahtamisaikaa.

MTV LIFESTYLE

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme