Mainos
Mainos

Yllättävät faktat viljasta – uskoitko näihin myytteihin?

Kokojyvää, vehnää, gluteenia, täysjyvää, vehnäproteiinia… Viljat ovat tällä hetkellä ruokakeskusteluiden kärkipään kuuma aihe. Viljoihin liittyvät uskomukset ja erilaiset käsitteet saattavat kuitenkin sekoittaa pakkaa, kun keskustelussa menevät puurot ja vellit sekaisin.

Kokojyvä ja täysjyvä ovat sama asia

Väärin. Kokojyvää ja täysjyvää sisältävissä viljatuotteissa on yhteistä se, että niissä viljan jyvät on käytetty kokonaan – mukana ovat siis niin ydin, alkio kuin kuorikerroksetkin. Ero on kuitenkin siinä, että kokojyvä on nimensä mukaan tuotteessa kokonaisena, kun taas täysjyvätuotteissa jyvät on rikottu esimerkiksi täysjyväjauhoksi.

– Mikään tuote ei siis voi olla kokonaan kokojyvää, sillä silloin se olisi todella pelkkää jyvää, tiivistää ravitsemusasiantuntija Annika Witting luomutuotevalmistaja Urtekramilta.

Kokojyvä- ja täysjyvätuotteet ovat terveellinen vaihtoehto. Kun haluaa ostaa esimerkiksi täysjyväleipää, kannattaa lukea tuoteseloste tarkkaan. Lainsäädännön mukaan leipään voidaan laittaa täysjyväleima, vaikka jyviä olisi käytetty vain sen pinnalla.

– Tuoteselosteessa ei saa olla esimerkiksi valkoista vehnää, vehnäjauhoa tai vehnäproteiinia eli gluteenia, vaan kaiken pitää olla täysjyvää tai kokojyvää.

Valkoinen vehnä tekee hallaa elimistölle

Oikein. Valkoisessa vehnässä ei ole ravintoaineita vaan pelkkää energiaa, ja pitkän jalostuksen vuoksi kehon on vaikea käsitellä sitä. Pahimmillaan vehnä alkaa käydä suolistossa, jolloin vatsa turpoaa ja tulee ilmavaivoja.

– Valkoisesta vehnästä tehdyissä tuotteissa on paljon piilosokeria, joka edesauttaa käymisprosessia. Usein esimerkiksi leipiin lisätään myös gluteenia, jotta siitä saataisiin kuohkeampaa. Gluteeni aiheuttaa helposti yliherkkyyttä, Witting sanoo.

– Valkoinen vehnä toimii aivoissa samoissa osissa kuin päihteet, mutta tietysti pienemmässä mittakaavassa. Siksi ne koukuttavat nopeasti mielihyväntunteen vuoksi.

Vehnä on aina epäterveellinen vaihtoehto

Väärin. Täysjyvävehnässä ravintoaineet ovat tallella, joten se on terveellinen vaihtoehto. Valkoisessa vehnässä puolestaan jyvästä hiotaan mekaanisesti kuorikerros pois niin, että jäljelle jää vain pelkkää energiaa sisältävä ydin.

– Nykyään viljeltävä ja käytettävä vehnä on pitkälle jalostettu ja ravintoaineet ovat vähentyneet jalostuksen myötä. Paras vaihtoehto vehnälajikkeista on spelttivehnä, joka polveutuu suoraan alkuvilja einkornista.

Leivän syöminen kannattaa lopettaa

Oikein ja väärin. Jos ruokavalio pitää sisällään lähinnä valkoisesta vehnästä valmistettuja viljatuotteita, niiden välttely kannattaa. Kokojyvä- ja täysjyvätuotteet puolestaan ovat terveellisiä ja suositeltavia vaihtoehtoja, sillä niistä saa paljon elimistölle tärkeitä ravintoaineita.

– Jos leipä, myslit, puuro ja muut viljatuotteet maistuvat, ei kannata turhaan vältellä niitä, vaan katsoa tarkemmin, mitä oikein syö, Witting sanoo.

MTV LIFESTYLE – DESKI

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme