Mainos
Mainos

Yllättävät juomatrendit Suomessa – nämä tuotteet viedään käsistä

Tänä vuonna suomalaiset nauttivat viininsä luomuna ja vähäisellä alkoholilla. Alkoholipitoisuutta enemmän kiinnitetään huomiota tuotteen alkuperään ja ekologisuuteen. 

Viiniä ei liitetä enää vain hienojen illallisten kumppaniksi, vaan niiden nauttiminen on arkipäiväistynyt. Suosiossa ovat kevyet viinit ja pienemmät pullokoot. Pikkupullojen kysyntä on kasvanut huomattavasti, Käpylän Alkosta kerrotaan.

Kevyttä ja alkoholitonta

Alkoholittomien tuotteiden valikoima on laajentunut vuoden alusta. Alkoholittomien viinien myynti on vielä vähäistä, mutta yllättäväksi juomasuosikiksi ovat nousseet vähäalkoholiset viinit. 

Vähäalkoholisissa viineissä alkoholia on enintään kymmenen prosenttia. Viinien alhainen alkoholipitoisuus saadaan aikaistamalla sadonkorjuuta, jolloin rypäleiden sokeripitoisuus on vielä melko alhainen. Nämä viinit sopivat parhaiten salaattien ja naposteltavien seuraksi.

Asiakkaat kaipaavat helposti lähestyttäviä seurusteluviinejä raskaiden pihviviinien rinnalle. Vähäalkoholisilla viineillä kosiskellaan myös terveystietoisia kuluttajia. 

Pienpanimot esille

Käsityöläisoluiden suosio on tuonut Suomeen viime vuosina toistakymmentä uutta pienpanimoa. Vielä pienpanimoiden tuottamien oluiden osuus on Suomessa kuitenkin vain kolme prosenttia.

Helmikuussa Alkoon tulee myyntiin ja esittelyyn 15 pienpanimon tuotetta. Oluiden lisäksi valikoimaan tulee kaksi käsityöläissiideriä.

– Tuotteista huokuu kotimaisen pienpanimokentän intohimo ja kekseliäisyys, kertoo tuoteryhmäpäällikkö Mika Kauppinen Alkon tiedotteessa.

Käsityöläisjuomia on valmistettu kertaerä. Omia oluitaan tarjoavat muun muassa Lammin Sahti, Malmgårdin panimo, Saimaan Juomatehdas ja Rekolan Panimo.

– Pienpanimotuotteet viedään käsistä, kerrotaan Käpylän Alkosta. 

Luomuviinit suosiossa

Luomuviinejä on ollut Alkon valikoimissa jo kahdenkymmenen vuoden ajan, mutta vasta viime vuosina kuluttajat ovat ottaneet luomutuotteet omakseen. Viime vuoden aikana luomutuotteiden myynti kasvoi yli 13 prosenttia. Eniten luomutuotteiden myyntiä kasvattivat luomuoluet.

Luomutuotteiden myynniin kasvuun on vaikuttanut eniten valikoiman laajeneminen. Luomuviinien osuus Suomen viinimarkkinoista on jo lähes kymmenen prosenttia. 

LÄHDE: Alko


LUE LISÄÄ:


Laura Matilainen, laura.matilainen(a)mtv.fi

 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme