Mainos
Mainos

Yllättikö iltapäiväväsymys? Näin selviät ilman kahvia

Tuntuuko, että voisit ottaa nokoset työpöytäsi ääressä? Älä turhaan tartu kahvikupilliseen, vaan kokeile jotain seuraavista piristävistä välipaloista.

Runsaan lounaan jälkeen on vaikea pysyä keskittyneenä, kun energiatasot heittelevät ja tekisi mieli käydä päiväunille. Kesken työpäivän torkut harvoin ovat mahdollisia, joten moni turvautuu kahviin ja johonkin runsaskaloriseen välipalaan. Saatat piristyäkin hetkeksi, mutta jo puolen tunnin päästä silmäluomet alkavat taas painua kiinni.

Kokeile seuraavia energiatasoja ylläpitäviä ruoka-aineita selviytyäksesi työpäivästä loppuun kunnialla:

Tumma suklaa

Tumma suklaa voi auttaa taistelemaan iltapäiväsiestaa vastaan. Vaikka tumma suklaa sisältää pienen määrä kofeiinia, sen todelliset tehot tulevat sen sisältämästä fenyylietyyliamiinista. Tämä yhdiste stimuloi hyvän olon hormoni dopamiini vapautumista. Lontoolaisen Middlesexin yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan jo suklaan haistaminen parantaa tarkkaavaisuutta.

Vihreä tee

Vaikka kahvi tuntuu olevan ylivertainen iltapäivän piristäjä, vihreää teetä ei kannattaisi aliarvioida. Vihreä tee sisältää ainutlaatuisen yhdistelmän ravintoaineita, kuten aminohappo teaniinia sekä kofeiinia. Lukuisissa tutkimuksissa näiden aineiden yhdistelmän on todettu parantavan luovuutta, kykyä tehdä asioita samaan aikaan sekä reaktionopeutta.

Mantelit

Vaikka mantelin korkea rasvapitoisuus saattaa hirvittää, mantelit ovat loistava tapa ladata akut iltapäivällä. Purduen yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan mantelit saattavat auttaa myös painonpudottamisessa. Tämä johtuu siitä, että mantelit sisältävät hyvässä suhteessa terveellisiä rasvoja, kuitua sekä proteiinia. Tämän yhdistelmän vuoksi mantelit ovat kätevä välipala, joka pitää verensokerin ja energiatasot tasaisina. Lisäksi on tutkittu, että säännöllisesti pähkinöitä syövillä ihmisillä on 50 prosenttia pienempi riski saada sydänkohtaus kuin niillä, jotka pähkinöitä eivät syö.

Kreikkalainen jogurtti

Iltapäiväväsymyksen myötä astuvat esiin myös mieliteot. Jos mieli alkaa tehdä sokerisia herkkuja, kannattaa tarttua suklaapatukan sijaan proteiinipitoiseen kreikkalaiseen jogurttiin. Missourin yliopiston tutkimuksen mukaan proteiini tukahduttaa aivojen palkitsemiskeskuksen, mikä puolestaan auttaa kontrolloimaan halua tuhota taukohuoneeseen jätetty kakun loppu. Lisäksi jogurtin proteiinit auttavat pitämään verensokerin tasaisena ja olon energisenä.

(MTV LIFESTYLE)

Lähde: Men's Health

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme