Mainos
Mainos

Yösyöpön tunnusmerkit – tunnistatko itsesi?

Jo yösyöminen on sinulle enemmän sääntö kuin poikkeus, saatat tunnistaa itsesi seuraavista väittämistä.

Heräätkö öisin herkuttelemaan? Jos tunnistat itsesi seuraavista kohdista, taidat olla yösyöppö! 

1. Olet käynyt näpistämässä jääkaapista ruokaa keskellä yötä. Paljon.

2. Olet itse asiassa käynyt jääkaapilla öisin niin paljon, että osaat hakea ruoan keittiöstä niin vähin äänin kuin on inhimillisesti mahdollista.

3. Et sorru amatöörivirheisiin. Et siis esimerkiksi edes yritä käydä kaatamassa muroja kulhoon keskellä yötä. Kaikkihan tietävät, että murojen kaataminen kulhoon aiheuttaa kirjaimellisesti kovimman äänen maapallolla, kun se tehdään neljältä aamuyöllä.

4. Olet juossut kovempaa kuin pikajuoksijat ehtiäksesi keittiöön sammuttamaan mikron sekuntia ennen kuin se piippaisi ja herättäisi koko talon. Jos joku joskus kehittää mikron, joka ei piippaa kellon käydessä nollille, olet ensimmäisenä jonossa ostamassa sitä.

5. Mikään ei tunnu sinusta paremmalta kuin se, että saat ruokatilauksesi läpi juuri ennen kuin pizzeria menee kiinni.

6. Pohdinta siitä, menetkö hakemaan yöpalaa vai käytkö takaisin nukkumaan, on jokaöinen kamppailu sinulle.

7. Jos syöt iltakuudelta päivällisen, tiedät jo varmasti, ettei se suinkaan ole päivän viimeinen ateriasi. Edes hampaiden harjaus ei estä sinua syömästä myöhemmin.

8. Suunnittelet viikonloppusi niin, että ehdit kotiin ennen kuin kaikki pizzeriat menevät kiinni.

9. Olet jättänyt ruokaa mikroon tai uuniin yön yli ja olet nukahtanut ennen kuin olet ehtinyt syödä sen. 

10. Kun joku kysyy, mitä pizzanjämille tapahtui – sinä kyllä tiedät.

11. Joudut aina siivoamaan sänkyäsi ruoanmurusista.

12. Et siedä ihmisiä, jotka kertovat sinulle yösyömisen haitallisuudesta.

13. Jos joku ehdottaa juhlista lähtemistä ajoissa ja koukkausta pizzapaikan kautta, olet heti mukana.

Tiesitkö tätä yösyömisestä?

– Yösyöminen on yhdistetty jo pitkään painonnousuun. Vuosia sitten ravintoasiantuntija Adele Davis antoi seuraavan neuvon: "Syö aamiaista kuin kuningas, lounasta kuin prinssi ja päivällistä kuin köyhä".

– Moni uskoo myös siihen, että kilokalori on kilokalori riippumatta siitä, monelta se syödään.

– Obesity-lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan yösyöminen johtaa kuitenkin kaksinkertaiseen painonnousuun päivällä tapahtuvaan syömiseen verrattuna, vaikka päivittäinen kilokalorimäärä olisi sama. Täytyy silti huomioida, että tutkimus tehtiin hiirillä, ei ihmisillä.

– Yösyömisen lihottava vaikutus voi johtua myös siitä, että aineenvaihdunnalla on tapana hidastua yöaikaan.

MTV LIFESTYLE

Jätä öinen herkuttelu väliin ja nauti aamupalaksi vaikkapa munakas ja villiyrttisalaattia:


Jos video ei näy mobiililaitteellasi, valitse täysversio sivun alalaidasta.

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme