Mainos
Mainos

Yritätkö pudottaa painoasi? Varo viittä yleistä virhettä

Jos yrität karistaa kiloja, on hyvä yrittää välttää yleisimpiä laihduttajien kompastuskiviä.

Jos olet ikinä yrittänyt pudottaa painoasi, mutta joutunut myöntämään epäonnistumisesi, on luultavaa, että olet sortunut laihduttajien yleisiin virheisiin. Mikään painonpudotussuunnitelma ei sovi jokaiselle, mutta muutama virhe on sellainen, joita kaikkien tulisi välttää. Tarkista siis, ettet sorru näihin tavallisimpiin mokiin!

1. Ei suunnitelmaa

Huonoin tapa yrittää pudottaa painoa on suunnitelmattomuus. Jos ainoa ohjenuorasi on kymmenen kilon pudottaminen tavalla millä hyvänsä, uuvut luultavasti pian. Et saa tuloksia aikaan, jos sinulla ei ole mitään ohjeita itsellesi siitä, miten treenaat tai mitä syöt. Sen lisäksi, että suunnitelma olisi hyvä olla olemassa, sen pitäisi olla vielä realistinen pitkän tähtäimen tavoitteineen.

2. Syöt liian vähän

Myös liian vähillä kilokaloreilla pärjääminen on yksi yleisimmistä ja epäterveellisimmistä virheistä, jonka laihduttaja voi tehdä. Moni uskoo laihtuvansa nopeammin jättämällä aterioita väliin tai säästämällä kaloreita runsasta päivällistä varten. Tämä saa kuitenkin vain aineenvaihdunnan hidastumaan ja painonputoamisen vaikeutumaan.

3. Luotat liikaa juoksulenkkeihin

Kun pitäisi miettiä, millaista liikunta haluaa harrastaa, moni valitsee aerobiseksi liikunnakseen juoksun, koska se ei vaadi salikorttia. Jos ainoa treenisi on kuitenkin juoksu, kehosi tottuu siihen lopulta ja polttaa kerta kerralta vähemmän kaloreita. Sinusta tulee myös nälkäisempi ja syöt enemmän huomaamattasi, jolloin painon putoaminenkin loppuu. Juoksun lisäksi kannattaakin lisätä treenien joukkoon myös kestävyysliikuntaa, joka auttaa polttamaan kaloreita niin liikunnan aikana kuin sen jälkeenkin.

4. Et tiedä, milloin saa lipsua

Yleinen virhe on myös liika tiukkuus ruokavalion suhteen. Moni ottaa linjakseen kaikki tai ei mitään – sorruttuaan kerran herkkuihin he hylkäävät koko ruokavalion. Toiset uskovat, että jos yksi ateria menee överiksi, voi loppupäivänkin aterioilla herkutella. Salli toki itsellesi herkku silloin tällöin, mutta älä liioittele. Anna mielihaluillesi joskus periksi, mutta palaa sen jälkeen takaisin terveelliselle polulle.

5. Luotat etiketteihin

Eräs yleinen painonpudotusvirhe on myös etiketteihin luottaminen. Terveelliseltä kuulostavat vähärasvaiset, vähäkaloriset ja sokerittomat tuotteet houkuttelevat, mutta tällaisten tuotteiden liikakäyttö lisää silti aterioidesi kalorimääriä. Sen sijaan, että keskityt etiketteihin, keskity etikettömiin luonnontuotteisiin.


(MTV3)

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot