Mainos
Mainos

Gluteeniton kokeiluni - miten sujui ja mitä opin?

Kolmiviikkoinen gluteeniton kokeiluni päättyi marraskuun lopussa. Halusin odottaa muutaman päivän, että näkisin, mitä gluteeniin palaaminen aiheuttaisi ennenkuin lähtisin kirjoittamaan tuntojani. Testi onnistui paremmin kuin kuvittelinkaan. Muutin jossain määrin näkemystäni ruoasta jälleen. En ollut aiemmin edes kunnolla kiinnostunut gluteenista osana ruokavaliota. Luettuani paljon gluteenin haitoista, oli asiaa tutkittava ihan oman kropan kautta. Tulipa semmoista luvattua myös vuoden ruokalupauksissani. Tässä kokemuksiani ilman perehtymistä aiheeseen etukäteen. Kukin voi aloittaa saman vaikka heti huomenna. 

Yksi olennaisimmista yllätyksistä oli nopean gluteenittomuuteen siirtymisen helppous. Ensimmäisen viikon olin hiukan hukassa, kun en tiennyt kaupassa, mitä saa ostaa ja mistä löydän kaikkea, mitä saa. Ensitunnoista kirjoitin enemmän aiemmin. Seuraavalla viikolla tilanne tasaantui ja kaupassakäynti normalisoitui. Aloin tosin suosia paremmin varustettuja ruokakauppoja, joista sain kerralla hiukan haastavampiakin raaka-aineita. Ruokavalio alkoi kääntyä automaattisesti enemmän aasialaiseen suuntaan. Siellä ei vehnää liiemmin ruokapöydässä näy ja koko gluteenittomuuden pystyi sivuuttamaan ajatuksista. Kannattaa myös muistaa, että perinteinen suomalainen pyhä kolminaisuus liha-peruna-kastike on lähtökohtaisesti gluteenitonta.

Eron huomaa heti

Kuvittelin, ettei kolmessa viikossa ehtisi välttämättä olotilassa edes huomata mitään. Erehdyin täysin. Olotilan paranemisen huomasin jo muutaman päivän jälkeen. Eikä siinä aiemmin pienintäkään valittamista ollut. Olosta tuli energisempi ja kevyempi. Tuntui kuin ruoka liikkuisi elimistössä sujuvammin, nopeammin eikä laitoja pitkin laahaten. Säästän teidät ruoansulatukseni tarkemmalta kuvaukselta sanomalla vain, ettei siinä ole ollut ennen mitään ongelmia, mutta nyt se tuntui toimivan unelman lailla. Nälkä tosin iski samalla useammin.

Suuri ongelmani on, että rakastan gluteenia. Pastaa, pizzaa, vaaleaa maalaisleipää, focacciaa, aamuista ruisleipää, gnoccheja, leipomista, taikinan sitkoa jne. Leiväntuskaan vaimo leipoi paria erinomaista siemenleipää ja korvikkeeksi maistui gluteenittomasta kaurasta ja chiansiemenistä tehty aamupuuro. Ei ne hyvää ruisleipää voita, mutta hyviä vaihtoehtoja silti. Kaksi suurinta happotestiä olivat gluteenittoman pastan ja burgerin maistaminen. Maissista tehty pasta oli superyllätys. Olen pastan suhteen varsin nirso, mutta tuon kelpuutan mukaan jatkossakin. Kannattaa kokeilla! Gluteeniton burgerisämpylä oli hiukan kuminen, mutta silti varsin kelpo korvike, mikäli vehnäistä ei pysty nauttimaan.

Vaara vaani ulkona

Kokeilun ainoat kunnon ongelmat syntyivät kodin ulkopuolella. Testiajan jokainen palaveriin hankittu tarjottava oli vehnästä tai rukiista valmistettu. Makunystyrät itkivät kieltäytyessäni graavilohileivästä. Muffineista ja pullista kieltäytyminen oli helpompaa. Raflojen lounaslistojen lukeminen tuotti sen verran turhautumista, että söin normaaliakin enemmän omia eväitä.

Kaupan gluteeniton leipähylly näytti joko säälittävältä tai ökyilyltä. Herkullisen näköinen gluteeniton juhlalimppu kustansi kahdeksan euroa. Edullisimmillaan tuoreen leivän sai neljällä eurolla. Tyydyin ostamaan tattarinäkkäriä, joka olikin ihan jees. Kruunasimme kolmiviikkoisen kokeilun blineillä. Tattarista tehdyillä tietenkin.

Gluteenikrapula

Pari päivää kokeilun päättymisen jälkeen söimme pizzaa. Aamulla olo tuntui todella tukkoiselta. Jotenkin tunsin ruoan yhä keskivartalossani hivenen epämiellyttävällä tavalla. Tajusin samalla, että tämä oli aivan normaali olotila gluteenipitoisen illallisen jälkeen. Kroppa oli tullut vain herkemmäksi ja tilanne tuli huomattua.

Mitä tästä jäi käteen? Suhtaudun ruokaan eri tavalla. Ymmärrän, milloin syön gluteenia ja pystyn halutessani kontrolloimaan sen määrää. Tutuistuin lukuisiin uusiin raaka-aineisiin, jotka opettivat kokkaamisesta jälleen paljon uutta. Valitsen jatkossa usein vaihtoehdon vehnälle. Kavahdan kuitenkin tuotteita, joissa gluteeni on korvattu epämääräisillä aineksilla. Itse tehtynä gluteenin välttäminen on helppoa. Kiinnitän huomiota ravintolan ruokalistojen G-merkkiin ja mietin, missä osassa annosta löytyy gluteenia. Otan silti rennosti. Uskon, että gluteeni on ihmiselle pahasta. Mutta rakastan sitä liikaa luopuakseni. Kuten kaikessa muussakin, otetaan kohtuudella.

PS.Testiaikana kokeiltuja reseptejä löytyy vaimon Kipparin morsian -blogista.

Kuvissa gluteenittomilla korppujauhoilla paneroitua broileria sekä juures-juustofrittataa. Alhaalla maissipastaa bolognese-kastikkeella. 

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme