Mainos
Mainos

10 vinkkiä tylsiin hetkiin – näin pysyt valppaana

Näillä vinkeillä pysyt pirteänä palaverissa, käytät jonotusajat hyödyksi, etkä turhaudu.

Kukaan ei tykkää jonottamisesta tai tylsässä palaverissa nuokkumisesta. Se suorastaan turhauttaa. Keskittymishäiriöistä kärsiville nämä tilanteet saattavat olla hyvinkin tuskallisia. Lue Everydayhealth.comin vinkit, kuinka käytät tylsät hetket hyödyksesi ja päihität turhautumisen tunteen.

Tee muistiinpanoja

Kanna mukanasi kalenteria tai pientä muistikirjaa sekä kynää. Kun jumitut jonoon, voit kaivaa nämä muistiinpanovälineet esiin, ideoida työasioita, tehdä päivän muistilistoja, piirrellä ja luonnostella.

Osallistu

Esitys puuduttaa, palaveri venyy. Älä vaivu epätoivoon, vaan piristä itseäsi osallistumalla. Tee kysymyksiä ja osallistu keskusteluun. Myös muistiinpanojen tekeminen ja mahdollisten kysymysten kirjaaminen on tärkeää.

Pelaa

Tylsinä hetkinä voi turvautua kännykkäpeleihin ja pasianssiin, tai ehdottaa vaikka lautapelihetkeä oman rakkaan kanssa.

Pidä stressilelua

Pieni sileä kivi, pala teippiä tai sinitarraa, tai ihan mikä vaan taskuun mahtuva stressilelu tarjoaa viihdettä tylsiin hetkiin. Pikkuinen stressilelu ei herätä huomiota, mutta se auttaa keskittymään.

Pidä mieli kiireisenä

Lapsille keksitään automatkoja varten kaikenlaista viihdettä: montako punaista autoa tulee vastaan, montako postilaatikkoa on matkan varrella. Myös jonottaessa voi tehdä samaa: keksi mielessäsi vaikkapa elämäntarinat kaikille jonossa seisoville ihmisille.

Mantra

Keksi joku hokema tai mantra, joka auttaa sinua rauhoittumaan, kun verenpaine lähtee nousuun jonossa seistessä. Valitse positiivinen hokema, joka auttaa syrjäyttämään negatiiviset tunteet.

Valmistaudu

Kun tiedät joutuvasi pitkään palaveriin tai mihin tahansa tilaisuuteen, missä keskittymiskyvyn pitää olla kunnossa, pidä huolta että kaikki tarpeesi ovat tyydytetyt. Muista syödä ja juoda, käy tarpeilla, kerää tarvittavat paperit hyvissä ajoin. Näin nälkä, vessahätä tai unohdetut paperit eivät häiritse keskittymistä.

Kiertotiet

Jos tiedät, että ruuhka saa sinut raivostumaan, mikset etsi pikkuteitä, vaihtoehtoisia reittejä tai ryhdy vaikka julkisen liikenteen käyttäjäksi?

Palkitse itsesi

Kun teet valtavaa projektia tai kirjoitat pitkää raporttia, lahjo itseäsi pienillä tauoilla. Saatat selvitä urakasta nopeammin taukoja pitäen, kuin että vitkuttelisit tietokoneen ääressä urakkaa tuskaillen.

Tee pelastuspaketti

ADHD:sta kärsivä blogisti Douglas Cootey vinkkaa, että hän kuljettaa aina mukanaan tylsyyden tappamiseen suunnattua ensiapupakettia, johon kuuluu muistikirja ja kyniä, iPod, videopelejä, kirjoja ja lehtiä. Jo se, että hän tietää pelastuspaketin olevan mukana, saa hänet rauhoittumaan.

MTV3/Helmi

Lähde: Everydayhealth.com

Kuvat: Colourbox

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot