Mainos
Mainos

Ahdistaako arki? Näin rentoudut ja virkistäydyt minuutissa!

Haetko taukoa kiireiseen arkeen? Tuntuuko, ettei virkistäytymiseen ole tarpeeksi aikaa? Varaa itsellesi muutama minuutti päivässä ja kokeile näitä helppoja vinkkejä mielen virkistämiseksi ja ajatuksista vapautumiseksi.

Henkisyyttä hakevalle meditaatio on yksi suurimmista kompastuskivistä. Aluksi se saattaa olla turhauttava, jopa kivulias kokemus. Ja hommassa alkuun päässeistäkin saattaa tuntua hankalalta meditoida jatkuvasti. Meditaatio ei kuitenkaan ole mikään taakka: se on vapauttava tila. Siinä ei ole kysymys tekniikasta – teknisesti oikea suoritus ei ole meditaatiota. Rentoutunut, keskittynyt olo, jossa yhdistät mielessäsi kuilun ajatustesi ja ajattoman olemassaolon ulottuvuuden välillä – se on meditaatiota.

Tapoja tämän yhteyden löytämiseen on yhtä monta kuin ihmisiäkin. Asiantuntija Derek Ryndall kertoo Huffingtonpost.comille yksinkertaisia askelia rentoutumiseen arjen keskellä, jotka eivät vie paljoa aikaa.

– Kun käytät näitä kikkoja jatkuvasti, huomaat muutoksen tietoisuudessasi, Ryndall vakuuttaa.

Mikset siis kokeilisi näitä meditatiivisia hetkiä kotona tai töissä jo tänään?

"Yhden minuutin mystiikkaa"

Avain onnistumiseen on yhtenäisyys, Ryndall vakuuttaa. Varaa meditaatiolle muutama minuutti päivän aikana. Minuutin meditointi noin 5-10 kertaa päivässä riittää.

– Kun pysähdyt minuutiksi muutaman kerran kiireisen päiväsi aikana, saat lisää energiaa ja luovuutta!

1. Ennen kuin nouset aamulla sängystä, varaa minuutti siihen, että keskityt hengitykseesi. Jos päässäsi alkaa pyöriä ajatuksia, vakuuta, että ehdit palata niihin pian, ja kiinnitä huomio takaisin hengitykseen. Sen sijaan, että sanoisit "Ei hyvää päivää, taas pitää nousta!" kokeile sanoa "Hyvää huomenta!" Kiitä kaikista elämäsi mukavista asioista – elämä itse mukaan lukien – ja nouse vasta sitten sängystä.

2. Kun otat kylvyn tai käyt suihkussa, keskity minuutin verran ajattelemaan vettä ihollasi. Miltä se tuntuu, miltä se kuulostaa? Pysy ajatuksinesi kehossasi sen sijaan, että antaisit niiden harhailla tulevaisuuteen, päivän aikatauluun tai siihen, että voitit eilen työkaverin kanssa käydyn väittelyn. Kun kehosi on puhdas, varmista että myös hengelliset ja tunnepuolen jätteet ovat valuneet viemäriin.

3. Aamupalalla voit keskittyä minuutin ajaksi haistelemaan tuoksuja, keskittyä ruuan makuun ja kiittää sen vaikutusta kehoosi. Jos sinulla on aikaa pohtia pitemmän kaavan mukaan, mieti mistä ruoka on tullut lautasellesi, ketkä kaikki ihmiset ovat nähneet työtä sen eteen – eläimistä, auringosta, sateesta ja koko universumista puhumattakaan.

4. Menit töihin sitten omalla autollasi tai julkisella kulkuvälineellä, keskity minuutin ajan hengitykseesi, kiitä maailman täydellistä harmoniaa ja sitä, kuinka liikennevalot ja kadut pitävät liikennekaaosta järjestyksessä.

5. Ennen kuin aloitat työt, keskity minuutin ajan kiittämään työpaikastasi, työkavereistasi ja kaikista, joihin työsi vaikuttaa ja päätä, että tästä tulee elämäsi inspiroitunein päivä. Jos olet työtön, kiitä kaikista mahdollisuuksista joita sinulla on ja keskity mietiskelemään ja pitämään yhteyttä läheisiisi. Jos negatiivisuus ottaa vallan, varo, ja keskity jälleen siihen, mistä olet kiitollinen.

6. Illalla ennen nukahtamistasi vakuuta itsellesi, että kehosi ja mielesi uudistuvat levätessäsi ja heräät aamulla entistä virkeämpänä.

Lähde: Huffingtonpost.com

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme