Mainos
Mainos

Asiantuntija: Hyvä mieli tuo paremman terveyden

Hyvä mieli vaikuttaa myös terveydentilaan. Jos stressaat liikaa, se saattaa näkyä kehossasi sairauden muodossa ennen pitkää. Psykologi Maaret Punto kertoo, kuinka taltutat stressin ja pysyt terveenä.

Psyykkiset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat somaattisten sairauksien puhkeamiseen, kulkuun ja parantumiseen. Psykologi Maaret Punto kertoo, kuinka mielen ja kehon yhteistyö toimii ja miten sairauksilta voi välttyä.

– Ihmisellä, jolla on hyviä ystäviä ja positiivinen asenne elämään, on paremmat mahdollisuudet parantua kuin sellaisella henkilöllä, jolla on negatiivinen asenne ja vähemmän ystäviä tukena. Esimerkiksi syöpäsairas voi sairastua vielä masennukseen, jos ajatukset pyörivät jatkuvasti negatiivisten asioiden ympärillä, Punto kuvailee.

Keho ja mieli ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa keskenään. Psyyken tiedostamaton ristiriita voi näkyä fyysisenä oireena.

– Esimerkiksi eräs naispotilas sokeutui kuultuaan aviomiehensä pettäneen häntä. Järkytys oli suuri ja hän kieltäytyi uskomasta uutista uskottomuudesta. Kun nainen vihdoin tunnusti itselleen, että näin on todella käynyt ja hyväksyi asian, hänen näkö palasi entiselleen, Punto kertoo.

Fysiologinen ja psyykkinen stressi vaikuttaa elimistöön alentamalla vastustuskykyä, jonka seurauksena ihminen sairastuu helposti. Sairastuminen voidaan nähdä stressin hallintakeinojen epäonnistumisena. Arviolta noin 70 prosenttia lääkärikäynneistä johtuu stressiperäisistä sairauksista. Pitkäaikainen stressi voi aiheuttaa esimerkiksi sydänoireita, kilpirauhasen puutteellista toimintaa tai masennusta.

– Jos sinulla ei ole aikaa palautua stressistä, voi seurauksena olla paha sairaus, Punto varoittaa.

Opettele ilmaisemaan tunteitasi

Huono kyky ilmaista itseään ja tunteitaan on yksi syy sairastua toisia helpommin. Joskus keho pysäyttää ihmisen, jos hän ei itse pysty rentoutumaan. Siksi stressaantuneelle pamahtaa usein flunssa päälle tai se ilmenee esimerkiksi kipuna raajoissa. Sairaus on kehon antama katko, joka myös estää osallistumasta epämukavaan tapahtumaan.

– Ystäväni jännitti saksankokeita niin paljon, että sai usein kuumeen juuri ennen koepäivää. Ajatus kokeesta tuntui niin epämiellyttävältä, että keho järjesti hänelle kuumeen, jotta tilanteelta voitaisiin välttyä. Häneltä jäi monta saksankoetta väliin. Eräällä miespotilaalla oli puolestaan pahoja ristiriitoja työpaikalla, jonka takia hän ei olisi halunnut mennä töihin ollenkaan. Kuinka ollakaan, hän vahingossa katkaisi kätensä ja sai kuuden viikon sairasloman. Vaikka vahinko oli kurja, hän kuitenkin iloitsi kun ei tarvinnut mennä epämukavalle työpaikalle viikkoihin, Punto kertoo.

Mitä sitten voit tehdä välttääkseen stressiä ja sairauden riskiä? Avaimet hyvinvointiin ovat omissa käsissäsi.

1. Opettele tunnistamaan ja ilmaisemaan tunteitasi. Viha voi olla rakentavaa, ei tuhoavaa: kohdista kielteiset tunteet muualle kuin itseesi ja sairastumiseen. Jos sinulla on jokin krooninen sairaus, mieti voiko taustalla olla jokin psyykkinen tekijä.

2. Pura stressiä päivittäin! Kartoita stressitilanteesi ja vähennä sitä aiheuttavia tekijöitä. Jos on olemassa stressin aiheita, joille voit todella tehdä jotain, tartu toimeen. Jos asia ei ole sinun muutettavissasi, voit ainakin muuttaa asennettasi, jolla suhtaudut asiaan. Myönteinen ajattelu auttaa aina.

3. Lisää mielihyvää elämääsi.

– Tee joka päivä jotain pientä kivaa! Lisää arkeen omia hetkiä rentoutuaksesi ja piristyäksesi. On se sitten kuppi kaakaota ja lempilehtesi lukemista, keskustelua hyvän ystävän kanssa, fyysinen läheisyys kumppanin kanssa tai vaikka lämmin kylpy. Tämä ei ole itsekästä, vaan koituu eduksi sekä itsellesi että muille, Punto kannustaa.

4. Pyri kohti tasapainoisempaa elämää.

– Muista mielesi lisäksi hoitaa kehoa. Riittävä ja laadukas uni, terveellinen ravinto ja liikunta tuovat tasapainoa elämään, Punto lupaa.

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme