Mainos
Mainos

Asiantuntijat: Tämä on suurin puute suomalaisten ruokavaliossa

Bayer HealthCaren teettämän tutkimuksen mukaan suomalaiset eivät syö tarpeeksi kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Myös kalaa tulisi syödä enemmän.

Suomalaisten ruokailutottumukset ovat viime vuosikymmenten aikana kääntyneet merkittävästi terveellisempään suuntaan. Tuoreen tutkimuksen* mukaan valtaosa suomalaisista ei kuitenkaan saa ravinnostaan riittävästi vitamiineja ja hivenaineita. Suurin syy tähän on se, että kasviksia, hedelmiä ja marjoja syödään paljon vähemmän kuin mitä suositusten mukaan pitäisi.

Vastaajista 64 prosenttia syö kasviksia päivittäin 1-2 annosta, kun taas suositeltuun määrään eli 5-6 annokseen tai sen yli pääsi ainoastaan viisi prosenttia vastaajista. Samoin kuin aikaisempien tutkimusten, myös tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että kasviksia syövät enemmän naiset. Miten sitten määritellään yksi annos? Ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo yhden annoksen vastaavan oman käden kokoista kourallista. Lapsen 5-6 annosta eroaa siis esimerkiksi aikuisen miehen vastaavasta kasvistarpeesta.

Tutkimusten mukaan kasvisten käyttö on merkittävää terveyden ja painonhallinnan kannalta ja niistä saadaan myös vitamiineja, kivennäisaineita ja muita terveyttä edistäviä aineita, kuten flavonoideja. Liian vähäinen kasvisten käyttö on liitetty monien sairauksien kuten diabeteksen riskitekijöihin.

Kasviksista saatavilla ravintoaineilla on siis suuri merkitys sekä ylipainon että sairauksien ehkäisyssä. Kasvisten lisääminen ruokavalioon on helppo tapa syödä terveellisemmin, mutta Palssan kokemusten mukaan se voi olla käytännössä vaikeaa.

– Syyksi kasvisten vähäiseen syömiseen mainitaan useimmiten se, että kasvikset ovat kalliita ja hankalia käyttää tai niistä ei yksinkertaisesti vain pidetä. Osasyy tähän on varmasti suomalaisessa ruokakulttuurissa. Vaikka esimerkiksi keitoissa ja pataruuissa on kasviksia, olemme vielä perunaa ja kastiketta -tyyppejä, Palssa kertoo.

Palssa kannustaa perheitä syömään kasviksia reilusti, jotta perheen pienimmätkin oppivat ajoissa niiden tärkeyden.

Anette Palssan ohjenuora monipuoliseen ruokavalioon:

– Kasviksia jokaisella aterialla

– Maitotaloustuotteita päivittäin

– Kalaa vähintään pari kertaa viikossa

– Leivän päälle pehmeitä kasvirasvoja

– Jommallakummalla päivän pääaterioista kalaa, kanaa, lihaa, palkokasveja tai kananmunia proteiinilähteeksi

Jos ruokavaliosta ei saa tarvittavia ravintoaineita, on syytä käyttää vitamiinivalmisteita. Suomalaiset suhtautuvat valmisteisiin myönteisesti ja neljännes tutkimukseen vastanneista on sitä mieltä, että ne kuuluvat olennaisena osana monipuoliseen ruokavalioon.

– Vitamiinilisiä tarvitsevat erityisesti esimerkiksi raskaana olevat tai imettävät naiset, laihduttajat, erikoisruokavaliota tai epätasapainoista ruokavaliota noudattavat, paljon urheilevat sekä stressaantuneet ihmiset. Myös vanhuksille ne ovat tarpeellisia mahdollisen lääkityksen vuoksi. Ikääntyessä makuaisti muuttuu ja heikkenee ja ruokahalu vähenee, jolloin tulee usein syötyä aika vähän, Palssa sanoo.

Myös tupakoitsijat tai jotakin lääkitystä käyttävät ihmiset tarvitsevat Palssan mukaan lisiä, sillä heidän vastustuskykynsä saattaa olla riittämätön, eivätkä ravintoaineet imeydy elimistöön kunnolla.

Suosi kalaa viikottain

Vaikka vitamiineihin suhtaudutaan positiivisesti, suomalaiset saavat edelleen liian vähän D-vitamiinia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylijohtaja Erkki Vartiainen muistuttaa, että alle 2-vuotiaille tulisi antaa D-vitamiinia 10 mikrogrammaa ja 2-18-vuotiaille 7,5 mikrogrammaa päivässä. Myös aikuiset tarvitsevat D-vitamiinilisää.

– Yli 60-vuotiaiden tulisi ottaa 20 mikrogrammaa D-vitamiinia ympäri vuoden. Myös 18–60-vuotiaille suositellaan 7,5 mikrogrammaa D-vitamiinia lokakuusta maaliskuulle, jos he eivät käytä säännöllisesti vitaminoituja maitovalmisteita tai ravintorasvoja, tai syö riittävästi kalaa, Vartiainen sanoo.

Kalaa onkin hyvä syödä vähintään 1-2 kertaa viikossa, eikä haittaa, vaikka sitä söisi jopa 4-5 kertaa viikossa. Riittävä kalsiumin saanti on tärkeää erityisesti luuston hyvinvoinnin kannalta ja se ehkäisee muun muassa osteoporoosia. Tutkimukseen vastanneista 52 prosenttia syö kalaa suositusten mukaisesti, muilla määrät jäävät pienemmiksi. Innokkaimpia kalan syöjiä ovat eläkeläiset.

Asiantuntijat kehottavat nauttimaan kasvisten, juuresten ja hedelmien lisäksi marjoja. Terveyden kannalta tupakoimattomuus, riittävä uni ja liikunta ovat erittäin merkittäviä asioita. Liian vähäinen uni ja liikunta altistavat sekä ylipainolle että sydän- ja verisuonisairauksille. Tämän tutkimuksen mukaan moni suomalainen nukkuu ja liikkuu aivan liian vähän, mikä vaikuttaa jaksamiseen työssä ja vapaalla.

* Tutkimuksen tiedot kerättiin web-kyselynä tammikuun 2012 alussa. Vastaajia kertyi yhteensä 1003. Kohderyhmään kuuluvat 18-74-vuotiaat suomalaiset. Tutkimuksen toteutti YouGov Finland ja teetti Bayer Oy.

MTV3/Helmi

Lähde: Bayer HealthCare/YouGov Finland

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme