Mainos
Mainos

Burberry – ruudullinen tarina

Se on yksi maailman kopioiduimmista tavaramerkeistä, julkkisten rakastama ja meidän kaikkien himoitsema. Maailmankuulu beigensävyinen ruutukuosi kuuluu tietysti arvostetulle luksusmerkki Burberrylle. Harva tietää, että brändin maine ei aina ole ollut aivan nykyisenkaltainen.

Kaikki tuntevat Burberryn kuuluisan ruutukuosin sekä muotitalon tunnetuimman luomuksen, ikonisen trenssin. Trenssitakin takaa löytyy kuitenkin pitkä ja osin kivikkoinenkin historia, joka on useimmille kuluttajille tuntematon.

Burberryn perusti 21-vuotias englantilainen Thomas Burberry, kangaskauppiaan oppipoika, jo vuonna 1856. Perustaja nimesi merkkinsä itsensä mukaan, mutta pian ihmisten puheissa nimi sai muodon Burberrys, jota alettiin lopulta käyttää brändin yhteydessä myös virallisesti.

Alun perin Burberry ryhtyi valmistamaan käytännöllisiä, lähinnä ulkoiluun soveltuvia vaatteita. 1800-luvun tärkein läpimurto muotitalolle oli vettä hylkivän, kestävän ja hengittävän gabardiinikankaan patentointi. Keksintö nosti Burberryn kuuluisuuteen, ja muun muassa äärimmäisissä olosuhteissa Etelänavalla ja vuoristoissa matkailleet Roald Amundsen ja George Mallory pukeutuivat Burberryyn.

Menestyksen kääntöpuoli vei Burberryn pohjamutiin

Seuraavien vuosikymmenten aikana Burberryn trenssistä tuli paitsi kestävän ja laadukkaan vaatteen, myös trendikkään julkkistyylin symboli. Viimeinen leima brändin menestykselle lyötiin, kun filmitähdet Audrey HepburnistaHumphrey Bogartiin nähtiin valkokankaalla Burberryn trenssitakeissa.

Menestyksellä oli kuitenkin myös kääntöpuolensa, jollaiseen Burberryllä ei ollut osattu varautua. Filmitähtien lisäksi myös englantilaiset jalkapallofanit ottivat muotimerkin ruutukuvion tunnusmerkikseen ja pian Burberry tunnettiinkin jo huonosti käyttäytyvän työväenluokan, B-luokan julkkisten ja futishuligaanien univormuna.

Burberryn uusi maine oli lopulta tehnyt siitä naurunalaisen muiden muotijättien silmissä. Vuonna 2001 muotitalo päätti ryhtyä vastaiskuun ja nostaa brändinsä takaisin luksusmerkkien joukkoon. Luovaksi johtajaksi palkattiin visionääri Christopher Bailey, joka raikasti Burberryn imagoa karsimalla ronskilla kädellä perinteisen ruutukuosin käyttöä ja nostamalla seksikkään mainoskampanjan tähdeksi Kate Mossin.

Kuuluisa trenssi luotiin sotilasunivormuksi

Nykyisin Burberry on palannut entiseen loistoonsa suurena brittiläisenä muotitalona ja valmisvaatemerkkinä. Viime vuosien kasvun myötä se on ryhtynyt ottamaan haltuun uusia alueita ja perustanut liikkeitä muun muassa Kiinaan, Brasiliaan ja Meksikoon.

Ai niin, ja se kuuluisa trenssi… Sen syntytarina juontaa juurensa aina ensimmäisen maailmansodan kynnykselle. Ensimmäiset Burberryn trenssiin pukeutuneet olivat englantilaisia sotilaita, joita trenssin patentoitu kangas suojasi vaativissa sotaolosuhteissa. Sodan päätyttyä ruutukankaalla vuoratusta takista tuli suosittu myös siviilien keskuudessa ja loppu on historiaa.

Muodinluojat: Burberry AVAlla torstaina 24.2. klo 20.00.

(AVA)

Kuvat: Getty Images

Lähteet: Wikipedia.org, BBC News

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot