Mainos
Mainos

Haluatko vatsalihakset näkyviin? Unohda punttien nostelu

Paras ase keskivartalolihavuutta vastaan on aerobinen liikunta, uusin tutkimus osoittaa. Näkyvistä vatsalihaksista haaveilevan kannattaa siis rynnistää lenkkipolulle punttien nostelun sijaan.

Duke-yliopiston tekemä tutkimus osoittaa, että keskivartalolihavuudesta kärsivän kannattaa suunnata kuntosalin sijaan lenkkipolulle. Tutkimusryhmä vertaili keskenään kahta eri ryhmää: toiset yrittivät laihduttaa yhdistämällä aerobista treeniä ja lihaskuntoharjoittelua keskenään, toiset laihduttivat pelkällä aerobisella liikunnalla. Jälkimmäinen ryhmä laihtui vatsan ympäriltä jopa 20 kertaa enemmän kuin voimaharjoittelua kokeillut ryhmä.

– Aerobinen liikunta on parempi tapa vähentää keskivartalolihavuutta, koska se kuluttaa enemmän kaloreita, tutkijat totesivat.

Tutkimuksen mukaan ne, jotka yhdistivät aerobista liikuntaa ja painojen nostelua eivät saaneet yhtä paljon terveyshyötyjä kuin ne, jotka luottivat pelkkään aerobiseen liikuntaan. Aerobinen liikunta laskee muun muassa insuliini- ja maksan rasvatasoja. Näin ollen aerobinen liikunta sopii paremmin lihavuudesta kärsiville.

Keskivartalolihavuus kerää vatsaa sisäelimien ympärille, mikä lisää muun muassa diabeteksen, sydänkohtauksen ja joidenkin syöpien riskiä.

– Terveyden kannalta on merkittävämpää, missä rasva sijaitsee, kuin kuinka paljon sitä on. Se millä on todella merkitystä on, kuinka paljon liikut ja kuinka paljon kaloreita poltat, tutkimusta johtanut Cris Slentz kertoo.

Duke-yliopistossa tehtyyn tutkimukseen osallistui 196 ylipainoista 18-70-vuotiasta aikuista. Tutkimus julkaistaan American Journal of Physiology Endocrinology and Metabolism -julkaisussa.

MTV3/Helmi

Lähde: dailymail.co.uk

Kuvat: Shutterstock/

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme