Mainos
Mainos

Helpota stressiä näillä ruoilla

Jos tunnet olosi kurjaksi tai olet kovan paineen alla, voit etsiä apukeinoja jääkaapistasi. Stressiä vähentävien ruokien mutustaminen voi pitää sinut paremmalla tuulella.

Appelsiinit

Saksalaisen tutkimuksen mukaan appelsiinien sisältämä C-vitamiini auttaa vähentämään stressiä. Se myös auttaa palauttamaan verenpaineen takaisin normaalilukemiin stressaavan tilanteen jälkeen. C-vitamiini on hyväksi myös immuunisysteemillesi.

Bataatti

Bataatit voivat olla erityisen hyviä vähentämään stressiä, koska ne auttavat tyydyttämään hiilihydraattien ja makean tarpeen kovan paineen alla. Bataateissa on paljon betakaroteenia ja muita vitamiineja, ja niiden sisältämä kuitu auttaa käsittelemään hiilihydraatit hitaasti ja tasaisesti.

Kuivatut aprikoosit

Aprikooseissa on paljon magnesiumia, joka tekee stressistä selvää tehokkaasti.

Mantelit, pistaasit ja saksanpähkinät

Mantelit ovat täynnä B- ja E-vitamiineja, jotka puolestaan vahvistavat immuunisysteemiä. Pistaasit ja saksanpähkinät auttavat alentamaan verenpainettasi.

Kalkkuna

Kalkkunassa on L-tryptophan-nimistä aminohappoa. Se auttaa vapauttamaan serotoniinia, joka tuo hyvän olon. Tämän takia moni tuntee olonsa rentoutuneeksi tai jopa väsyneeksi syötyään kalkkunaa. L-tryptophanilla on tutkitusti rauhoittava vaikutus.

Pinaatti

Magnesiumin puute voi aiheuttaa päänsärkyä ja väsymyksen tunnetta. Kupillisesta pinaattia voit saada 40 prosenttia päivittäisestä magnesiumin tarpeestasi.

Lohi

Omega-3-rasvahappoja paljon sisältävät ruokavaliot suojaavat sydänsairauksilta. Tutkimus on osoittanut, että omega-3 pitää stressihormonit, kortisolin ja adrenaliinin, aisoissa.

Avokadot

Avokadon rasvat ja kalium alentavat verenpainetta. Yksi parhaista tavoista verenpaineen alentamiseen on nauttia tarpeeksi kaliumia, jota onkin avokadossa enemmän kuin esimerkiksi banaanissa.

Vihreät vihannekset

Parsakaali, lehtikaali ja muut tummanvihreät vihannekset sisältävät huimasti vitamiineja, jotka auttavat täydentämään kehon tarpeita stressaavissa tilanteissa.

Kokeile myös näitä vinkkejä:

- Harrasta liikuntaa säännöllisesti

- Juo energiapirtelö aamiaiseksi

- Syö pieniä annoksia säännöllisin väliajoin. Silloin verensokerisi pysyy vakaana. Jos verensokeri on alhaalla, energiatasosi vähenevät ja kärsit enemmän stressistä.

MTV3/Helmi

Lähde: marieclaire.com

Kuva: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme