Mainos
Mainos

Huolla kesähiuksia: Näin estät hiusten haurastumisen!

Auringonpaiste, saunominen ilman suojaa, huonolaatuiset pesuvedet ja hiustenhoitotuotteet sekä liian kuumat lämpölaitteet voivat tehdä hallaa hiuksille.

HiusAkatemian toimitusjohtaja Annikki Hagros-Koski on tehnyt hiusanalyyseja suomalaisille jo 25 vuotta, ja tuntee suomalaisten suurimmat ongelmat. Hiusanalyysi perustuu tutkimukseen, jossa hiusjuuret tutkitaan mikroskoopin avulla. Mikroskooppikuvan analyysin jälkeen hiustutkija kertoo yksityiskohtaisesti, mitä ongelmia hiusjuurissa ja hiuspohjassa on.

Lääkärien, kemistien ja ravitsemusterapeuttien kanssa yhteistyötä tehnyt Hagros-Koski kertoo, että yleisimpiä ongelmia ovat hiustenlähtöä aiheuttavat tulehdukset, jotka ovat lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana rajusti. Muun muassa runsas hiustenpesu, valmisruokien suosio ja mikron käyttö ovat tehneet hallaa suomalaisten hiuksille.

Hiukset voivat haurastua esimerkiksi liiallisen proteiinin käytön tai D-vitamiinin ja hiilihydraattien puutoksen tai stressin takia. Myös ulkoisilla tekijöillä on vaikutuksensa.

Auringonpaiste, saunominen ilman suojaa, huonolaatuiset pesuvedet ja hiustenhoitotuotteet sekä liian kuumat lämpölaitteet voivat tehdä hallaa hiuksille.

Tunnista ongelmat ajoissa

Ensimmäiset merkit hiusten haurastumisesta ovat hiusten muuttuminen veltoiksi ja kampauksen lässähtäminen.

Terve hius kasvaa juuresta, joten tärkeintä on, että hiusnysty pysyy terveenä. Hiuksien yleisiä vihollisia, tulehduksia ja talipunkkia voidaan estää hiuspohjan oikealla hoidolla.

– Runsasta hiustenpesua tulee välttää, 3-4 päivän välein riittää. Hilseisiin kannattaa suosia niitä varten kehitettyjä öljyjä, sillä hilseitä on lukemattomia eri määriä. Silikonipohjaiset shampoot tulee unohtaa kokonaan. Lisäksi kannattaa ottaa käyttöön hiusvedet, Hagros-Koski kertoo.

Näin estät hiusten haurastumisen

Annikki Hagros-Kosken ohjeet: Näin estät haurastumista ja vahvistat hiuksia:

– Syö kohtuudella naudanlihaa.
– Juo mieluummin vihreää teetä kuin kahvia.
– Syö Evoniaa, jossa on myös riittävä D-vitamiini.
– Karta lisäaineita, erityisesti natriumglutamaattia (E621), aspartaamia (E951) ja natriumbentsoaattia (E211).
– Varo torjunta- ja säilöntäaineita, pese hedelmät ja vihannekset huolella.
– Ota B-vitamiinikuuri, joka helpottaa stressiä.


Teksti: MTV3/Helmi, Maarit Rasi

Kuvat: Colourbox (Kuvien henkilöt eivät liity juttuun)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme