Mainos
Mainos

"Hyinen kylpy saa laulamaan"

Jos suinkin rohkeutta riittää, avantoon kannattaa molskahtaa. Avantouinti saa veren kohisemaan suonissa ja mielialan nousemaan. Tämän on kokenut myös avantouintia vuosia harrastanut Ada.

Ada aloitti aikoinaan avantouinnin vesijumppakavereidensa suosituksesta.

– He sanoivat, että kokeile ihmeessä, se auttaa kipuihinkin, kertoo pitkään kroonisesta kivusta kärsinyt Ada.

– Niin "hullu" olin, että pitihän minun kokeilla. Kivut eivät valitettavasti talttuneet, mutta mieliala on kohentunut kummasti ja kipujen kanssa on helpompi elää. Kun ajan avantouintipaikalta autolla kotiin, olen niin hyvällä mielellä, että saatan ihan laulaa. Saan avannosta energiaa ja puhtia arjen askareisiin.

Kun kylmäkaraisun terveysvaikutuksia on tutkittu, onkin käynyt ilmi, että stressihormonien eritys lisääntyy isoissa lämpötilavaihteluissa. Tämän avantouimari tuntee todella kehon ja mielen virkistymisenä ja piristymisenä.

Aloita pehmeästi

– Kun aloitin uimisen, elettiin tammikuun puoliväliä vuonna 1993. Ensimmäisellä kerralla vain kastauduin, mutta jo seuraavalla kerralla uin muutaman minuutin. Vesi on aina kylmää, pitää vain päättää, että nyt minä menen, muuten jäisi varmasti avannon reunalle kakistelemaan. Jos uimisen välillä on tavallista pidempi tauko, esimerkiksi 2–3 viikkoa, saatan miettiä, että uskallanko enää mennä, mutta aina se on onnistunut.

– Olen joskus pulahtanut saunasta avantoon, mutta on paljon mukavampaa mennä uimaan ilman saunaa. Saunasta mennessä vesi tuntuu paljon hyisemmältä ja lämmin iho on jotenkin herkkä.

Saunasta ei saakaan syöksyä suin päin "jäiseen" veteen, sillä saunan ja avannon välinen lämpötilaero rasittaa sydäntä ja verenpaineen vaihtelu saattaa tuntua huimauksena.

Verenkierto vilkastuu

Ensimmäisillä kerroilla avantouinti saattaa aiheuttaa vaaratonta ja ohimenevää hengityksen salpautumista. Avantoon ei koskaan saa mennä humalassa tai sairaana. Myöskään pään kastelemista tai sukeltamista avannossa ei suositella.

Uinnin jälkeen kannattaa pukeutua lämpimästi ja nauttia kotiin saapuessaan vaikka mukillinen höyryävää mehua.

– Yleensä uin kahdesti viikossa, usein kovillakin pakkasilla. Ennen avantoon menoa pukeudun avantotossuihin, käsineisiin ja pipoon.

Kaikkia terveysvaikutuksia ei ole pystytty tieteellisesti todistamaan, mutta avantouinnin on arveltu parantavan muun muassa verenkiertoa, unen laatua sekä kylmänsietokykyä ja vähentävän hengitystieinfektioita.

– Minulla on aina ollut vähän huono ääreisverenkierto, ja käteni ja jalkateräni ovat usein kylmät. Heti uinnin jälkeen kuitenkin tunnen, kuinka veri alkaa kiertää ja lämmin tunne leviää käsiin ja jalkoihin.

Koukkuun avannosta

Äärimmäisessä kylmän kokemuksessa on jotain pohjimmaisen viehättävää. Usein avantouimarit sanovat, että harrastukseen jää koukkuun.

– Kyllä tästä riippuvaiseksi kieltämättä tulee. Avantoon täytyy päästä säännöllisin väliajoin, toteaa Ada.

Avantouintia voivat harrastaa lähes kaikki, mutta sairauksista kärsivien kannattaa jutella aikeistaan ensin lääkärin kanssa, sillä esimerkiksi sydänsairaille avantouinti voi olla joskus liian riskialtista puuhaa.

Teksti: Marjo Hentunen

Lähteet ja lisätietoja: www.suomenlatu.fi

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme