Mainos
Mainos

Kärsitkö uniongelmista?

Uni on ihmiselle välttämätöntä ja yksi terveytemme kulmakivistä. Unen aikana elimistössämme tapahtuu monia hyödyllisiä asioita, kun elimistömme rakentaa ja korjaa itseään.

Unentarve on yksilöllistä. Terve ihminen nukkuu keskimäärin 6 – 9 tuntia vuorokaudessa. Muutama lyhyeksi jäänyt yöuni tai yksittäinen uneton yö ei ole haitallista. Muutaman vuorokauden aikana kertynyt univaje korjaantuu helposti nukkumalla vähän kauemmin, kun siihen on tilaisuus. Pitkään jatkuva unen puute on haitallista ja näkyy suorituskyvyn laskuna, oppimistuloksien heikkenemisenä, keskittymiskyvyn alenemisena sekä rauhattomuuden ja ärtyneisyyden lisääntymisenä.

Unen häiriöt

Unen häiriöt ovat varsin yleisiä, sillä niistä kärsii noin neljännes suomalaisista aikuisista ajoittain. Tavallisimmat nukkumisvaikeudet ovat vaikeus nukahtaa, levottomasti nukkuminen, herääminen aamuyöstä ja vaikeus nukahtaa uudelleen, mikä on yleistä stressin yhteydessä ja vanhuksilla. Aamuväsymys on useimmiten seurausta myöhäisestä nukkumaanmenosta, jolloin unta ei ehdi kertyä riittävästi. Nuorilla väsymys voi liittyä myös fyysiseen kasvuun ja tilanteisiin, missä elimistön levon tarve on tavallista suurempi, esimerkiksi runsaan urheilun seurauksena. Myös väärät tottumukset, esimerkiksi iltapäivätorkut myöhäisen nukkumaanmenon lisäksi, voivat olla nukahtamisvaikeuksien takana.

Unta voivat häiritä monet fyysiset tilat, esimerkiksi jatkuva kipu, raskaus, vaihdevuodet tai yöllinen virtsaamisentarve. Tilapäisten unihäiriöiden yleisiä aiheuttajia ovat myös stressi, jännitys, huolet, pelko, masennus, elämän muutokset, ikääntyminen, vuorotyö, lääkkeet ja alkoholi. Jos unen tarvetta ei saada tyydytettyä, vaikutukset näkyvät muun muassa vireyden ja henkisten toimintojen heikkenemisenä, työkyvyn alentumisena ja elämänlaadun huonontumisena kokonaisuudessaan. Katkonainen uni, levottomat jalat ja kuorsaaminen ovat myös hyvin yleisiä ja kiusallisia unen häiriöitä.

Tryptofaanista apua uniongelmiin

Tilapäisiin unihäiriöihin voi vaikuttaa erilaisin itsehoidon keinoin. Tryptomax-ravintolisä sisältää elimistön omaa aminohappoa, tryptofaania, sekä magnesiumia ja B6-vitamiinia, jotka ravitsemuksellisesti helpottavat unentuloa ja edistävät keskeytymätöntä unta ja hyvää unirytmiä.

Tryptofaani on välttämätön aminohappo, jota elimistö ei itse muodosta, vaan sitä on saatava ravinnosta tai ravintolisästä. Tryptofaania tarvitaan proteiinien rakennusaineeksi ja serotoniinin muodostukseen. Tryptofaanista muodostuu aivoissa sekä mielialaan positiivisesti vaikuttavaa aivojen välittäjäainetta serotoniinia että vuorokausirytmiä säätelevää ja unta rauhoittavaa melatoniinia. Serotoniini on yhteydessä mielialojen muutoksiin. Se myös helpottaa nukahtamista ja vaikuttaa positiivisesti unen laatuun ja uni-valverytmiin.

Magnesium ja B6-vitamiini rauhoittavat hermostoa ja antavat yhdessä tryptofaanin kanssa paremman unen laadun.

Annostus: 1 – 2 tablettia nesteen kera tyhjään vatsaan puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa tai yöllä herättäessä. Ei suositella raskaana oleville, imettäville eikä käytettäväksi uni- tai mielialalääkkeiden kanssa samanaikaisesti.

Laktoositon, hiivaton, makeuttamaton, gluteeniton ravintolisä.

Pakkaus: 60 tablettia

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock ja Hankintatukku

Artikkelin tarjoaa:Hankintatukku

Artikkelin tarjoaa:Hankintatukku

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme