Mainos
Mainos

Kuumaa ja hikistä – Hot jooga antaa energiaa

Suomalaisia tämän pitäisi kiinnostaa: joogaamista saunan lämmössä. Hot jooga on rankka mutta rentouttava harrastus, joka antaa ihanasti energiaa.

Intialaisen Bikram Choudhuryn 1970-luvulla kehittämä – Hot jooganakin tunnettu – Bikram Yoga rantautui Suomeen noin viisi vuotta sitten. Se on kasvattanut suosiotaan nopeasti. Aitoa Bikram Yogaa voi kokeilla Suomessa vain Helsingissä, mutta Bikramista varioitua hot joogaa löytyy jo useammastakin paikasta.

– Halusin kokeilla hot joogaa, koska olin kuullut siitä paljon. Kaverit olivat kokeilleet ja kaikki kehuivat lähes yksimielisesti, yli 15 vuotta liikuntaa säännöllisesti harrastanut Maija, 28, kertoo.

Hot joogassa, eli suomennettuna kuumajoogassa, harjoitussali lämmitetään vähintään 39 asteen lämpötilaan, mikä lisää kehon liikkuvuutta, kun lihakset ja nivelet pysyvät lämpiminä. Lihakset eivät myöskään kipeydy, koska ne eivät ehdi kylmettyä.

Vuosia tavallista joogaa harrastanut Venla, 29, kertoo käyvänsä kaksi kertaa viikossa kuumajoogassa.

– Hot jooga eroaa tavallisesta joogasta kuin yö ja päivä. Normaali on helpompaa ja kevyempää. Hot joogan jälkeen on yhtä poikki kuin bodypumpin jälkeen.

Rankkaa mutta rentouttavaa

Puolitoistatuntia kestävä kuumajooga-sessio aloitetaan hengitysharjoituksella ja lämmittelyllä. Tämän jälkeen tehdään liikkeitä ja asentoja, jotka kohottavat pulssia. Se tasataan viiden minuutin välirentoutuksen aikana, jolloin levätään joogamatolla. Rentoutusta seuraavat tasapainoliikkeet. Tunti loppuu venyttelyyn ja loppurentoutukseen.

– Pienemmätkin liikkeet pistävät hikoilemaan, vaikka ne tehdään hitaammalla temmolla kuin normaalissa joogassa. Hot jooga on erilailla tehokasta, sillä lämpimässä lihakset on rennompia ja olet notkeampi. Se on rauhallisempaa, mutta pysytään koko ajan liikkeessä, Maija kertoo.

Kuumajooga -tunteja on eritasoisille: Tavallinen kuumajooga, jonka liikkeet tulevat perinteisestä hathajoogasta, sopii aloittelijoille. Sen sijaan vaativa astangajoogan sukulainen, hatha vinyasasta jalostettu hot vinyasa edellyttää harjaantumista ja taitoa. Bikram Yogassa sekä edistyneemmän että aloittelijat tekevät samoja 26 asennon ja kahden hengitysharjoituksen sarjaa.

– Hot vinyasa on rankkaa ja kokonaisvaltaista. Se on kuin akrobatiaa, jossa ollaan pitkään staattisesti eri asennoissa. Ensimmäisten tuntien jälkeen mietin jaksanko kävellä kotiin, mutta kun kroppa tottuu, siitä saa huimasti energiaa, Venla kertoo.

Sopii myös aloittelijalle

Kuumajooga sopii kenelle tahansa ikään, kokoon ja kuntoon katsomatta. Aloittaessaan ei tarvitse olla notkea, notkeus kehittyy säännöllisen harjoituksen myötä.

– Mielestäni aloittelijan kannattaa aloittaa lempeämmistä tunneista, tai käydä aluksi tavallisessa joogassa. Hot joogassa tehdään samoja liikkeitä kuin normaalissa joogassa, erona on lämpötila, Venla sanoo.

Kuumuuteen tottuminen kestää, mutta on muistettava tankata vettä tai kofeiinitonta nestettä runsaasti ennen tuntia, sillä tunnin aikana kehotetaan nauttimaan nesteitä vain vähän.

– En koe lämpöä ahdistavaksi. Hiki virtaa ja se on aivan ihanaa. Tuntuu, että kuona-aineet lähtevät liikkeelle, Maija sanoo.

– Minulla on alhainen verenpaine, mutta se ei ole ollut esteenä. Muutaman kerran olin pyörtyä tunnin aikana, mutta sitä tapahtui vain ensimmäisen viikon alussa, Venla kertoo.

Ennen harjoitusta ei kannata syödä mitään pariin tuntiin, jotta vatsa ehtii tyhjentyä. Näin keho voi rauhallisemmin sopeutua asentoihin, eikä tule paha olo.

– Tunnilla opastetaan, että jos alkaa pyörryttää tai olo tuntuu heikolta, tulee ottaa iisisti ja mennä matolle lepäämään, Maija sanoo.

Varusteiksi tunnille sopivat mitkä tahansa mukavat jumppavaatteet, mutta ihonmyötäiset tuntuvat mukavimmilta.

– Tunnin lopuksi tuntuu kuin olisi käynyt suihkussa vaatteet päällä. Ystävät kertoivat, että toiset olivat aivan poikki, toiset taas saivat energiaa. Minulle kävi niin, että sain lisäenergiaa ja tuli hyvä fiilis.

– Hot joogasta lähtiessä tuntee olleensa saunassa. On rentoutunut olo, mutta tietää tehneensä jotain. Usein tunnilla seuraan sykemittarista pulssia ja se kohoaa aivan älyttömästi. Olen myös huomannut, että käsivoimani ovat parantuneet huomattavasti, Venla sanoo.

Kuumajooga -tunteja tarjotaan tällä hetkellä eri puolilla pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Yhden tunnin hinta on noin 15–20 euroa ja 10 kerran kortti noin 130–150 euroa. Ensikertalaiset saavat viikon rajattoman kokeilun 25 eurolla.


AVA

Teksti: Leena Salo

Kuvat: Shutterstock

Lähde: Hotjooga.fi

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme