Mainos
Mainos

Lopeta turhat paheesi – näin se onnistuu!

Satunnainen tupakointi, alituinen kahvin lipitys, jatkuva television katselu ja kännykän levoton näpyttely ovat turhia paheita, joista on helppo päästä eroon yksinkertaisilla vinkeillä ja päättäväisyydellä.

Men's Health -sivusto kokosi yhteen tuttuja paheita ja pyysi alojen asiantuntijoita jakamaan omat vinkkinsä paheista eroon pääsemiseksi - ja elämänlaadun parantamiseksi.

Vähennä kahvinkulutustasi

Jatkuva kahvin juonti on monelle tapa, johon tuskin kiinnittää huomiota. Päivittäisten kahviannosten noustessa turhan suuriksi olisi kuitenkin syytä pyrkiä vähentämään kulutusta.

– Päivittäin nautitut suuret kofeiinimäärät saattavat aiheuttaa käsien vapinaa ja lisätä levottomuutta, kofeiinin vaikutuksiin erikoistunut tohtori Russel Keast kertoo.

Keast rohkaisee runsaasti kahvia nauttivia pitämään ruokapäiväkirjaa. Olisi hyvä kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon kofeiinia tulee todellisuudessa nautittua kahvin, limujen ja energiajuomien mukana.

– Suosittelen lisäämään kofeiinitonta kahvia tavalliseen kahviin. Kofeiinittoman kahvin määrää suhteessa tavalliseen kahviin voi vähitellen lisätä, tohtori Chad Reissig neuvoo.

Brittitutkimuksen mukaan noin kahdeksan kupillista kahvia päivässä viikon ajan nostaa kehon insuliinituotantoa peräti 35 prosenttia. Insuliinituotannon lisääntyminen saattaa altistaa diabetekselle.

Vähennä tupakointia

Satunnainen tupakointi etenkin juhlien kunniaksi muodostuu monille pinttyneeksi tavaksi. Haisevasta tottumuksesta on kuitenkin syytä päästä eroon terveydellisistä syistä.

Kaikkein otollisin tilanne retkahtamiseen syntyy myös tutkimusten mukaan juuri sosiaalisissa tilanteissa. Retkahtaminen on todennäköisempää ihmisten seurassa, jotka tupakoivat tai nauttivat alkoholia. Asiantuntijat kehottavatkin välttelemään retkahtamisen kannalta kaikkein otollisimpia tilanteita

– Ei ole sellaista määrää savukkeita, joka ei vaarantaisi terveyttä, tohtori Richard D. Hurt muistuttaa.

Vähennä aikaasi sohvaperunana

Työpäivän päätteeksi on helppo rojahtaa sohvalle tuijottamaan televisiota. Joskus sohvalla aika hujahtaa kuitenkin nopeasti ja istuskellessa on helppo napostella epäterveellisiä herkkuja.

Yli 19 tunnin viikoittainen televisionkatselu nostaa tutkimusten mukaan ylipainon riskiä hurjat 97 prosenttia. Television ääressä vietettyä turhaa aikaa olisi hyvä korvata aktiivisemmalla touhuamisella.

Suosikkiohjelmien nauhoittaminen saattaa auttaa pääsemään eroon alituisesta television katselusta. Yömyöhään valvomisen sijaan lempiohjelman voi katsoa luontevampana aikana nauhalta. Nauhoitettujen ohjelmien katselu säästää myös aikaa siksi, että mainokset voi kätevästi kelata.

Säädä musiikkia hiljemmälle

Musiikkia tulee usein kuunneltua turhan lujalla. Etenkin häiriöäänet ympärillä saavat usein sormet kiipeämään volyyminappulalle.

– Sitä tottuu helposti aina vain kovempaan volyymiin, ilman että muutosta edes huomaa, ääniin erikoistunut lääkäri Robert Fifer kertoo.

Ihminen tuntee kipua korvissaan vasta kun äänenvoimakkuus saavuttaa 120 desibeliä. Pysyvän kuulovaurion voi kuitenkin saada jo paljon alhaisemmistakin desibelimääristä.

Robert Fifer neuvoo kuuntelemaan musiikkia niin kovalla, että on mahdollista kuulla puhetta luurien läpi. Aivot tottuvat pian muutokseen, eikä vaaraa kuulovauriosta synny.

Opi eroon puhelimen käytöstä autolla ajaessa

Puhelimen käyttö ajaessa on monille vakiintunut huono tapa, joka johtaa usein vaaratilanteisiin. Ihminen oppii luottamaan toimiinsa autolla ajaessa, kun puhelimen käyttö muuttuu tavaksi.

Jo handsfree-laitteeseen puhuminenkin vähentää ihmisen reaktionopeutta peräti 20 prosenttia. Puhelimen käytön vaarallisuuden vähättely ajaessa on tutkimustulosten mukaan vastuutonta.

Puhelimen käytöstä ajaessa voi päästä eroon ottamalla tavaksi säätää puhelin äänettömälle aina autoon astuttaessa. Siten pirisevä puhelin ei luo kiusausta keskittyä ajon aikana sosiaalisten suhteiden hoitamiseen.

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme