Mainos
Mainos

Loppu PMS-tuskille!

Vatsaa ja itkua vääntää, taas se aika kuukaudesta? Argh, älä edes kysy! Helpota omaa oloasi muullakin kuin vain suklaalla, eli näiden vinkkien avulla.

Kuukautisia edeltävä oireyhtymä eli PMS tarkoittaa kuukautiskierron lopulla ilmeneviä psyykkisiä ja fyysisiä oireita, jotka olennaisesti haittaavat naisen elämää. Oireina voi olla erilaiset psyykkiset oireet kuten stressinsietokyvyn, libidon ja mielialan lasku. Lisäksi todetaan hikoilua, päänsärkyä, rintojen arkuutta ja kipeytymistä sekä yleistä turvotusta. Oireet voivat alkaa ilmetä jo pian ovulaation jälkeen, useammin kuitenkin vasta alle viikkoa ennen kuukautisia. Lisäksi esimerkiksi partneri saattaa havaita oireiston ennen kuin oireilija itse. Tässä ohjeita, kuinka helpottaa PMS-tuskiasi.

Jos et ole kovin urheilullista tyyppiä…

Jätä suolaiset ruuat pois! Kroppasi varastoi natriumia siltä varalta, että munasolusi hedelmöittyisi, ja jotta tulevalla vauvalla olisi tätä myötä hyvät oltavat. Välttääksesi turvotuksen jätä suolaiset välipalat pois, neuvoo Womenshealthmag.com.

Mene matolle – eli joogaa. Joogaminen vaikuttaa fyysiseen ja psyykkiseen oloosi. Rentouttava jooga helpottaa stressiä ja auttaa PMS-oireisiin.

Popsi viisaasti. Oletko huomannut kärsiväsi myös suolistovaivoista ennen kuukautisiasi? Syö keitettyjä vihanneksia, banaaneja ja kaurahiutaleita sekä kuituja. Kuidut saavat sinut myös pysymään kylläisenä, etkä tule popsineeksi turhia välipaloja.

Jos tunnet olosi kohtalaisen surkeaksi..

Maitotuotteita ja D-vitamiinia! Tutkimusten mukaan lasillinen maitoa ja jogurttia kaksi kertaa päivässä auttanee PMS:n aiheuttamaan väsymykseen sekä mielialanvaihteluihin.

Hyppää veteen. Ui 20 minuuttia – myös pulikointi kylpyammeessa auttaa turvotukseen.

Lisää mausteita. Ripaus sahramia voi auttaa kesyttämään tuota kerran kuussa kiusaavaa tuskaa nostamalla serotoniinin tasoa. Serotoniinin puute voi aiheuttaa ruokahalun ja makeanhimon lisääntymistä. 15 milligrammaa sahramia aamuin illoin helpotti tutkimusten mukaan ärtyneisyyttä, väsymystä ja masennusta, joka piinaa naisia varsinkin ennen kuukautisia.

Jos olet psykopaattinen..

Kysy lääkkeitä. Joskus masennuslääkkeet ovat hyvä vaihtoehto auttamaan kuukautisten aiheuttamaan tuskaan ja masennukseen. Lääkkeiden ottaminen tulisi aloittaa ovulaatiosi aikoihin. Keskustele lääkärisi kanssa!

Taistele migreeniä vastaan. Kuukautisista johtuva migreeni tuppaa olemaan paljon tuskaisempaa, kun normi päänsärky. Ota särkylääke ajoissa, älä vasta sitten kun migreeni on jo iskenyt!

Vaihda pillerit. Kokeile vaihtaa e-pillereitäsi muuhun merkkiin. Ja muista syödä paljon suklaata.

MTV3/Helmi

Lähde: Womenshealthmag.com

Kuvat: Colourbox

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme