Mainos
Mainos

Lukijat: Näin onnistuin pudottamaan painoa

Painonpudotus vaatii yleensä pitkäjänteisyyttä ja pysyvää elämäntapojen muutosta. Kysyimme Helmen lukijoilta, miten he ovat onnistuneet karistamaan kiloja.

Helmen lukijat kertoivat, miten he ovat parhaiten onnistuneet painonpudotuksessa. 45 prosenttia vastaajista on tehnyt ruokavalioonsa pysyvän muutoksen. Moni koki erityisesti vähähiilihydraattisen ruokavalion toimivan.

"Säännöllisillä välipaloilla pysyi näläntunne poissa ja yllätys yllätys, enää ei tarvitse ahmia itseänsä täyteen." Entinen pullukka

"Jätin pois sokerin, rasvan ja valkoiset vehnäjauhot. Nyt syön terveellisemmin kuin ennen, voin paremmin ja paino putoaa ihan itsestään siinä sivussa." Taikku

"Alkamalla noudattaa hiilihydraatitonta ruokavaliota!" Ingifrid

"Olen saanut painoa putoamaan ruokavaliomuutoksella kolmessa kuukaudessa 7,5 kg. Liikuntaa en ole merkittävästi lisännyt." Matu

"Säännölliset ruoka-ajat, terveellistä kotiruokaa, vähärasvaiset tuotteet, esim. leikkeleet, juustot, lihatuotteet. Hedelmiä ja marjoja välipalaksi, alkoholin määrän rajoittaminen." Ikiliikkuja

"Lopetin kaiken ylimääräisen hiilihydraatin puputtamisen: otin salaattia, kasviksia ja hedelmiä tilalle. Pääkin toimii paremmin." Nainen

"Olen ollut aina normaalipainoinen, mutta kun poistin ruokavaliostani pelkästään vaalean leivän sekä jätin karkit vähemmälle niin painoa putosi hieman yli kuukaudessa 6 kiloa. En edes miettinyt painonpudotusta, se vaan putosi tekemällä muutoksia ruokavalioon." -J-

"Vaihdoin tietoisesti kevennettyihin ja hiukan pienempiin annoksiin, mm. vähärasvaisempiin juustoihin. Näin ei juustonautinnosta tarvinnut kuitenkaan luopua." Vollero

"Vaihdoin ruokavalion vähähiilihydraattiseen ja lisäsin kuntosaliliikuntaa 4-5 kertaan viikossa. Liikun vähintään tunnin per kerta!" Elli

Enemmän liikuntaa ja vähemmän vouhotusta

35 prosenttia puolestaan piti säännöllistä liikunnan harrastamista olennaisimpana tekijänä vaakalukemien muuttumiseen. Kuusi prosenttia vastanneista oli onnistunut valitsemallaan ihmedieetillä, laihdutuspillereillä painoa pudottaneita oli vain hiukan yli prosentti vastanneista. Muilla keinoin hoikistuneita oli 13 prosenttia.

"Harrastamalla säännöllisesti liikuntaa. Ei se muuten putoa." Pave

"Liikunta on hyväksi kun olisi säännöllistä, ainakin 3 kertaa tunnin verran viikossa." Hpv

"Ei tarvitse saada painoa putoamaan, kun perusjutut ovat kunnossa, eli liikkuu ja syö normaalisti." Mm

"Rankan työpäivän aika en halua paljoa syödä vaan syön vasta kotona. Liikun paljon ja monipuolisesti, sekä syön kolmen tunnin välein. Syön syö pieniä annoksia, pidän ruokapäiväkirjaa ja tarkkailen painoani kahden viikon välein punnitsemalla!" Hoikistunut hoitsu

"Muutin Välimerelle, jossa väkisinkin laihtuu hikoilemalla ja työtä tekemällä. Sitä paitsi voi syödä paljon enemmän kuin Suomessa." Ulkosuomalainen

"Kaksi lasta synnyttäneenä, 2 kuukautta synnytyksen jälkeen ihannepainossa taas olleena olen huomannut, että säännöllisyys syömisrytmissä, arkiliikunta ja tietty se kohtuullisuus ylipäätään elämässä toimivat ainakin minulla. Saa syödä herkkuja, saa löhöillä, kohtuudella. Rytmi on hyväksi, koska ainakin minä ahmin kaikkea liian nälkäisenä ja paljon!" Kohtuullistaminen

"Laitoin elämän kuntoon ja pienensin ruoka-annoksia, mutta lisäsin päivittäisiä syöntikertoja." Toffee86

"Paino putoaa aina kun lakkaan miettimästä ja vouhottamasta. Sen sijaan syön mitä haluan sekä liikun sen mukaan, mikä hyvältä tuntuu. Kiloja tulee lisää aina kun stressaan painosta ja koetan vahtia syömisiä tai otan pakkomielteen liikunnasta. Tosi on." Hoikka

Teksti: MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot