Mainos
Mainos

Miksi tästä suomalaisesta tuotteesta ei koskaan tullut hittiä maailmalla?

Miksei suomalaisen rautarouva Maiju Gebhardin ideoimasta ja miltei jokaiseen suomalaiseen kotiin yleistyneestä astiankuivauskaapista tullut ikinä maailmalla hittituotetta? Brändiasiantuntija Lisa Sounio vastaa.

Maiju Gebhard keksi 1940-luvulla jokaiselle suomalaiselle tutun ja arjen askareita helpottavan apuvälineen: astiankuivauskaapin. Kotitalousopettajan koulutuksen saanut ja Työtehoseurassa toiminut nainen sai idean astiankuivauskaapista opiskellessaan ammattiinsa naapurimaassamme Ruotsissa.

Tiskiaskareiden kanssa painivien ja astioita kuivaavien suomalaisten työtaakkaa vähentävän astiankuivauskaapin valmistus aloitettiin jo vuonna 1948. Siinä missä Suomessa astiankuivausritilät löytyvät nykyään miltei jokaisesta kodista, ei sama keksintö valloittanut ikinä muuta maailmaa.

Tiskaajat eivät opi uusille tavoille

Mutta miksi suomalaisen Maiju Gebhardinkehittelemästä, käytännöllisestä astiankuivauskaapista ei tullut maailmanlaajuista ilmiötä?

– Ihmisten päivittäiset kulutustottumukset muuttuvat uskomattoman hitaasti. Esimerkkinä voi käyttää vaikkapa arkista viinilasia. Useimmat lasinvalmistajat ovat esitelleet jalattomia viinilaseja helppokäyttöisenä uutuutena kuluttajille. Silti 99 prosenttia ihmisistä haluaa nautiskella viininsä jalallisesta lasista, vaikka jalattoman peseminen olisi helpompaa, toteaa brändiasiantuntija Lisa Sounio.

– Asuessani ulkomailla en voinut itsekään käsittää sitä, ettei tiskikaapista tullut Suomen vientituotetta numero yksi.

Tiskikaapin maailmanvalloitukseen tarvittaisiin Sounion mukaan miljoonien naisten ja miesten sitkeää suusta suuhun markkinointia Tupperware-tyyliin.

– Lisäksi tarvittaisiin valmistajien väsymätöntä ponnistelua, jotta saataisiin tuhannet keittiövalmistajat ja materiaalituottajien käännytetyksi satsaamaan uudenlaiseen ratkaisuun. Tähän tarvitaan vuosia, monilla aloilla jopa vuosikymmeniä, ja se nielee rutosti rahaa. Keksintö tarvitsee mallisuojan ja patentin, mutta suurin haaste on opettaa tiskaajat uusille tavoille.


MTV3/Helmi

Teksti: Siiri L'Ecuyer

Kuvat: Shutterstock, Lehtikuva

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme