Mainos
Mainos

Näin kohotat itsetuntoasi ja teet päivästäsi paremman

Huono itsetunto on ikävä seuralainen, minkä nujertamiseen tarvitset apukeinoja. Lue vinkit, joilla kohotat itsetuntoasi nopeasti.

Huono itsetunto on monelle ikävä seuralainen, joka kulkee mukana päivästä toiseen. Se muistuttaa olemassaolostaan juuri silloin, kun eniten kaipaisi rohkaisua ja tukea. Lue kuusi vinkkiä, joilla voit nopeasti ja helposti kohottaa itsetuntoasi.

Muistele hetkiä, kun opit jotain uutta

Hermostuneisuus, itseluottamuksen puute ja stressi yhdistetään usein tapahtumaan, jolloin olemme oppimassa jotain uutta. Nämä tuntemukset ovat kuitenkin normaali osa oppimisprosessia. Muista tämä, kun seuraavan kerran tunnet itsesi epävarmaksi, jonkin uuden asian edessä. Olet vain oppimassa!

Tee asioita, joissa olet hyvä

Tee asioita, joissa tiedät olevasi hyvä. Urheile, leivo, kirjoita tai maalaa – valinta on sinun. Kun ihminen tekee asioita, joissa tietää olevansa hyvä ja joista hän nauttii, on hänen helpompi päästä flow-tilaan, josta hän saa mielihyvää ja unohtaa ympäröivän todellisuuden. Onnistumisen tunne on parasta vastalääkettä huonolle itsetunnolle.

Älä ajattele koko ajan itseäsi

Kuulostaa hullulta, mutta monesti huonolla itsetunnolla varustettu ihminen keskittyy liikaa itseensä. Itsensä jatkuva kritisointi, sekä tekojensa ja sanojensa kyseenalaistaminen vievät itsetunnon varmasti pohjamutiin. Keskity vaihteeksi muihin ihmisiin tai tee asioita, jotka saavat ajatuksesi pois itsestäsi.

Rentoudu täysin

Kun olosi on alakuloinen, levoton tai vellot itseinhossa, pyri katkaisemaan negatiivisten ajatusten kierre. Ota hetki aikaa itsellesi ja pyri rentoutumaan. Jotkut ihmiset rentoutuvat urheilemalla, kun taas toiset harjoittavat meditaatiota tai lukevat kirjaa. Rentoutumisen taitoa pitää harjoittaa ja vaalia, jos haluaa tuloksia. Kun ihminen on täysin rentoutunut, hänen tunteensa eivät käy ylikierroksilla ja muistikin toimii paremmin.

Muistele saavutuksiasi

Omien saavutustensa muisteleminen on erittäin hyvä keino boostata itsetuntoa nopeasti. Sen sijaan, että miettisit kaikkea, mitä et ole saavuttanut, muistele kaikkea sitä hyvää, missä olet elämäsi aikana onnistunut. Saavutuksiin lukeutuu kaikki ne hetket, kun olet tuntenut onnistumisen tunteen.

Voit olla väärässä

Tunteet heijastuvat käyttäytymiseemme, ajatuksiimme ja muistiimme. Kun tunnet olosi huonoksi, muistat vain ikävät asiat elämässäsi ja käyttäydyt sen mukaan. Kaiva mielesi sopukoista lista kaikista niistä asioista, joita elämäsi aikana olet saavuttanut, muistele hetkiä jolloin opit jotain uutta ja pyri rentoutumaan.

Kun olet kokeillut muutamia kikkoja listasta, pyri juurruttamaan ne elämääsi niin, että niistä tulisi rutiinia. Hyvä itsetunto ei monellekaan ole vain onnellinen sattuma. Monet ovat joutuneet käymään läpi samoja tunteita ja harjoituksia muuttaakseen ajattelutapaa itsestään ja elämästään.



MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock

Lähde: self-confidence.co.uk

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme