Mainos
Mainos

Näin unohdat pahat puheet ja ajattelet itsesi onnelliseksi

Kuinka monesti sinulle on sanottu, ettet ole tarpeeksi hyvä? Kuinka monesti kykyjäsi on epäilty? Näin voit jättää epäilijät omaan arvoonsa.

Olet varmasti huomannut, kuinka helposti yksi ihminen tai vain yksi kärkäs kommentti voi pilata päiväsi. Olemme herkkiä ja tunteellisia olentoja. Otamme ihmisten kommentit herkästi itsemme ja suhtaudumme niihin liian vakavasti. Voimme kuitenkin oppia tästä tavasta pois ja antaa arvoa tärkeimmille asioille. Tällä tekniikalla kitket muiden istuttamat negatiiviset ajatukset itsestäsi pois ja keskityt omaan onneesi!

Ota kynä ja paperi esille. Mieti, mitkä arkielämän vastoinkäymiset aiheuttavat sinulle negatiivisia tunteita, kuten vihaa, inhoa tai surua? Kirjoita ne ylös.

Käy nyt tämän yleisen esimerkin avulla läpi omia vastoinkäymisiäsi ja suhteuta niiden painoarvo.

Vastoinkäyminen:

Työkaverini on inhottava ja levittää minusta valheellista tietoa..

Millaisia ajatuksia tämä tilanne aiheuttaa? Miltä se tuntuu? Onko se epäreilua? Järkyttävää? Kuinka tämä vastoinkäyminen vaikuttaa elämääsi? Millä tavalla se näkyy arjessasi? Päästä irti kaikki tunteesi ja kirjoita ajatuksesi paperille.


Välitön tunnereaktio:

En pidä tästä lainkaan. Ei ole oikein levittää valheellista tietoa. Se on epäreilua! Toivon, ettei tätä olisi ikinä tapahtunut minulle. Kaikki kollegani ajattelevat nyt minusta pahaa. Haluan ihmisten tietävän kuka oikeasti olen, eikä uskovan huhupuheisiin. En halua nähdä työkaveriani enää ikinä. En kestä tätä!

Nyt olet purkanut kaikki tunteesi paperille. Tarkastele niitä vielä toisen kerran. Minkälaisia tunteita kävit juuri läpi? Olivatko ne epämiellyttäviä? Aggressiivisia, kostonhimoisia? Kuinka pitkälle voit analysoida ja suunnitella elämääsi näiden tuntemuksien perusteella?

Tunnereaktion seurakset:

Työpaikan ajatteleminen aiheuttaa minulle huolta ja stressiä. Olen turhautunut ja vihainen siitä, että tämä tapahtui juuri minulle. Olen surullinen, mikäli joudun jättämään työpaikkani tämän takia. Nukuin todella huonosti, enkä ole pystynyt syömään mitään. Olen raivoissani työkaverilleni!

Tässä vaiheessa sinun tulee tiedostaa, että vastoinkäyminen on jo tapahtunut. Olet pahoittanut jo mielesi. Et voi sille mitään, vaikka se on epäreilua. Vastoinkäymisen aiheuttamat ajatukset tuottavat sinulle tuskaa ja epämiellyttäviä tunteita. Vaikka tunteesi ovat täysin oikeutettuja, perusteltuja ja totta, ne eivät tee sinua onnelliseksi.

Unohda tunteet ja ota käyttöön jopa kylmältä tuntuva logiikka. Kyseenalaista tuntemuksesi. Mieti, ovatko nämä tuntemukset tapahtuneesta todellisia ja merkittäviä sinulle? Millä tavalla? Ovatko ne loogisia? Tekeekö tämän asian vatvominen sinut onnelliseksi? Onko järkeä ajatella asioita, jotka aiheuttavat vain pahaa mieltä ja stressiä?

Loogisen ajattelun tulos:

No tarkemmin ajateltuna, en ole ihan 100% varma siitä, että kaikki uskovat huhuihin. Ehkäpä suurin osa unohtaa koko jutun tai ei ota asiaa kovin vakavasti. Työkaverini käytös huolestuttaa minua, mutta en tiedä kuinka muut kollegat reagoivat siihen. Olen saattanut murehtia tätä aivan turhaan. Vaikka jotkut kollegani uskoisivatkin huhupuheita, on tärkeintä, että minä tiedän ja tunnen kuka olen. Ne ihmiset, jotka tuntevat minut, tietävät ettei työkaverini kertomat asiat ole totta.

On surullista, että työkaverini on ilkeä, mutta en voi tapahtuneelle mitään. Pystyn ainoastaan kontrolloimaan sitä, mitä tunnen. En pysty vaikuttamaan muiden ihmisten sanomisiin tai tekoihin.


Kun olet kokeillut tätä tekniikkaa, saatat huomata, että olet antanut liian paljon painoarvoa muiden mielipiteille ja tuntenut sen takia huonommuutta vuosia. Jos uskot sokeasti muiden kertomuksiin sinusta, hukkaat itsesi. Usko, että sinussa on voimaa ja päättäväisyyttä muuttaa käsityksiä itsestäsi. Kun opettelet analysoimaan tunteitasi loogisesti, ajattelutavoillasi on vähemmän haitallisia vaikutuksia hyvinvointiisi.

Vanha sanonta "harjoitus tekee mestarin" pätee myös mielenhallinnassa. Omat ajatuksemme voivat olla ratkaisevan tärkeitä liittolaisia ja sinä todellakin voit päättää ovatko ne positiivisia vai negatiivisia. Kun opit jättämään pahan, sinusta riippumattoman olon sivuun, olet jo pitkällä. Ja onnellisuus, se on paras kosto ihmisille, jotka eivät arvosta sinua.

Lue lisää:

MTV3/Helmi

Lähde: YouBeauty

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme