Mainos
Mainos

Nämä terveyden salat tunnettiin jo 150 vuotta sitten

Meille monille tutut vinkit terveellisempään elämään eivät olekaan mikään moderni keksintö. Nämäkin terveyssalat tunnettiin jo 1800-luvun lopulla.

Erilaiset ravintotrendit ovat nykyisin todella in. Moni vannoo edelleen karppauksen nimeen, vaikka hollantilainen tutkimus osoittaa selvästi, että proteiinipainotteinen ruokavalio saattaa altistaa aikuistyypin diabetekselle. Lisäksi proteiinien runsas nauttiminen kuluttaa elimistön kalsiumvarastoja, joka saattaa lopulta johtaa osteoporoosiin.

Pitäisikö ravintoasioissa uskoa esimerkiksi erikoislääkäri Antti Heikkilää tai diplomi-insinööri Paula Heinosta? Joissakin asioissa kieltämättä kyllä, mutta he ovat pelkkää ilmaa verrattuna varsinaiselle ravintogurulle.

Lääketieteen tohtori J.H. Kellogg (1852–1943) perusti 1800-luvulla terveyskylpylöitä, kuntosaleja ja veljensä kanssa kuuluisan maissihiutaleyrityksen. Maissihiutaleiden alkuperäinen funktio oli muuten ehkäistä elimistölle perin haitallista itsetyydytystä. Mutta eivätpä nuo terveellisen ruokavalion teesit tuosta ole oikeastaan reilussa sadassa vuodessa mihinkään muuttuneet.

Lue alta mitä aikansa suuri terveysguru J.H. Kellogg, kirjoitti vuonna 1887 terveyden peruspilareista. Eroavatko neuvot tämän päivän ravintosuosituksista?

Terveyden asiantuntijan peruspilarit

1) Monet ihmiset syövät päivittäin ruokaa, joka ei ole heille hyväksi. Tietämättämme syömme ruokaa, joka aiheuttaa meille oikeasti haittaa. Onkin tärkeää, että opimme tarkastelemaan tuoteselosteita, sillä kaikki terveysväittämät eivät perustu totuuteen. Tarkkaile mitä ostat!

2) Kasvikset ovat yleisen käsityksen mukaan ihmiselle hyväksi. Todellisuudessa suurin osa kuluttajista ostaa kasviksia, jotka ovat täynnä myrkkyjä ja ovat raakoja. Moni kuluttaja syökin vihanneksia, jotka ovat heille haitallisia.

3) Porsaanliha on suosituin liha ympäri maailmaa, mutta porsaanlihassa on myös kaikkein eniten erilaisia tauteja aiheuttavia tekijöitä. Porsaanliha on kaikkein pahin vaihtoehto lihavalikoimista.

4) Naudan- ja lampaanliha sisältää hyvin useiden samoja sairauksia, joita ihmiset sairastavat. Kellertävää, syvän punaista tai kalpeaa lihaa ei tule nauttia, koska ne voivat sisältää sairautta aiheuttavia tekijöitä.

5) Suurin osa vihreistä ja raaoista kasviksista ovat ravinnoksi kelpaamattomia, varsinkin, jos niitä ei keitetä. Vältä siis niiden nauttimista.

6) Muista syödä avaamasi purkki- tai tölkkiruoka mahdollisimman nopeasti. Hyvin usein purkissa tai lasitölkissä on ruokaa yli sen hetkisen tarpeen. Joten jäljelle jäänyt ruoka laitetaan jääkaappiin ja syödään myöhemmin. Avattu tuote ei kuitenkaan säily hyvänä kuin muutaman päivän. Hyvin usein jääkaapista löytyykin tuotteita, jotka ovat jo menneet vanhaksi ja ovat ruoaksi kelpaamattomia.

7) Piilosokeria löytyy nykyisin monista tuotteista, joita pidämme terveellisinä ja joita jopa markkinoidaan terveyden kannalta hyvinä tuotteina. Älä usko mainosmiestä vaan lue tarkkaan tuoteseloste!

8) Valmistuotteet sisältävät runsaasti erilaisia lisäaineita, joilla pyritään parantamaan ruoan makua. Vältä tällaisia tuotteita, koska ne saattavat olla terveydellesi haitallisia.

9) Vältä erittäin runsaasti maustettuja ruokia, koska ne tekevät hallaa ruoansulatuselimistölle. Nykyisin on trendinä nauttia ruokia, joissa on paljon erilaisia mausteita. Vältä niitä, koska suolistosi voi huonosti joutuessaan kosketuksiin tulisten mausteiden kanssa.

Lue myös:


Teksti: Kari Heusala

Lähde: First Book in Physiology and Hygiene. J.H. Kellogg (1887)

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme