Mainos
Mainos

Oletko stressisyöjä?

Oletko koskaan huomannut, että stressaantuneena hakeudut helpommin ruoan pariin? Saatat olla stressisyöjä.

Jotkut ihmiset menettävät stressaantuneena ruokahalunsa, toiset suuntaavat lähimmän suklaahyllyn luo. Jatkuva stressi saattaa luoda noidankehän, jonka seurauksena voi olla lihominen.

Professori Martin Binksin mukaan ihmiset ovat opetelleet tulemaan toimeen negatiivisten tunteiden kanssa syömällä. Molemmat, sekä stressi että stressisyöminen, ovat siis opittuja tapoja. Stressisyöminen opitaan usein ympäristössä, jossa ruokaa käytetään tunteiden sääntelyn apuna. Stressiä lievittävät terveellisemmät tavat, kuten liikunta, nauraminen, meditaatio ja ystävien kanssa vietetty aika sen sijaan vähentävät stressisyömisen riskiä.

Myös stressihormoni saattaa aiheuttaa näläntunnetta. ”On olemassa todisteita siitä, että nälän, ruokahalun ja täyden vatsan tunteisiin liittyy monimutkaisia hormonaalisia oireita. Stressi vaikuttaa näihin hormoneihin”, Binks kertoo.

Biologia ja selviytymismekanismit ovat syy sille, miksi jotkut ihmiset kääntyvät automaattisesti ruoan pariin helpottaakseen stressiä, kun muut etsivät toisenlaisia tapoja selvitä stressaavasta elämäntilanteesta.

Teksti: MTV3/Helmi

Lähde: everydayhealth.com

Kuva: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme