Mainos
Mainos

Pacessa on vauhtia!

Kiertoharjoittelua, jossa syke nousee ja kuka tahansa pääsee liikkumaan – sitä on pace!

Pace on monipuolinen ja tehokas kuntoilumuoto, joka sopii niin aloittelijalle kuin aktiiviurheilijallekin. Pace on kiertoharjoittelua, jossa jokaisessa kuntolaitteessa viivytään 30 sekuntia.

Käytävä täyttyy puheen sorinasta, kun pace-salista purkautuu punakoita kuntoilijoita. Takana on 45 minuuttia tehokasta liikuntaa, ja osallistujat voivat olla tyytyväisiä omaan suoritukseensa.

– Pace-tunnilla jokainen kilpailee vain itsensä kanssa, liikunnanohjaaja Thea Forsten painottaa.

Pace tulee sanoista progressive aerobic circuit exercise. Kyse on kiertoharjoittelusta, jossa vuorottelevat aerobiset ja lihaskunto-osuudet. Lajin harjoittelusalissa on erityisiä pace-laitteita, jotka poikkeavat tavallisista kuntosalilaitteista muun muassa siinä, että niissä on vastus kumpaankin suuntaan. Tämän vuoksi laitteet kehittävät tehokkaasti lihaskuntoa lisäämättä kuitenkaan lihasmassaa.

Vaikka pace on saavuttanut suuren suosion vasta viime vuosina, on laji tullut Suomeen jo reilut kymmenen vuotta sitten. Ensimmäiset pace-laitteet tuotiin Suomeen jo 80-luvulla. Tällöin ei kuitenkaan järjestetty vielä ohjattuja tunteja, vaan pace-salissa sai käydä harjoittelemassa itsekseen, ja ohjeet ja käskyt tulivat nauhalta.

Täyttä liikuntaa alusta loppuun

Tavallinen pace-tunti kestää 45 minuuttia. Tunti alkaa lyhyellä ohjatulla alkuverryttelyllä, jonka jälkeen siirrytään laitteisiin. Jokaisessa laitteessa viivytään 30 sekuntia, ja sitten jatketaan seuraavaan pisteeseen. Joka toinen harjoitus on aerobinen, ja joka toinen lihaskuntoa kehittävä.

Peruspace-tunnilla tehdään kolme kierrosta, joiden välissä on lyhyet hengähdystauot. Tunnin lopuksi pidetään lyhyehkö loppuvenyttely.

Pace-tunti on erittäin tehokas, eikä sisällä vaikeita koreografioita kuten esimerkiksi aerobic.

– Millään jumppatunnilla ei pysty samassa ajassa treenaamaan kehon eri osia yhtä monipuolisesti ja tehokkaasti kuin pace-tunnilla, Forsten sanoo.

Pace-tunteja on myös 60 minuutin mittaisia, sekä niin sanottuja super-tunteja, joilla toisella kierroksella viivytään kussakin laitteessa 45 sekuntia.

Suosion salaisuus

Yksi syy pacen suosioon on varmasti se, että laji sopii kaikentasoisille ja -ikäisille liikkujille. Forsten korostaa, että samassa ryhmässä voi olla hyvinkin eritasoisia kuntoilijoita, sillä pace-tunnilla jokainen kilpailee vain itsensä kanssa.Liikkeitä voi myös tehdä juuri itselle sopivalla temmolla. Laiskottelemaan ei kuitenkaan pääse, sillä ohjaaja kiertää salissa kannustamassa kuntoilijoita. Syke pysyy korkealla koko tunnin ajan.

Forsten suosittelee pacea erityisesti peruskuntoilijoille, jotka haluavat ohjattua tehokasta liikuntaa. Jos punttisalilla kuntoilu menee helposti istuskeluksi, on pace-tunti hyvä vaihtoehto. Liikkujille, jotka haluavat kohottaa kuntoaan, Forsten suosittelee pacen rinnalle esimerkiksi kävelyä, pyöräilyä tai kevyttä hölkkää, joissa syke pysyy melko matalana.

Aerobic-tunneilla miehet ovat vielä harvinaisuuksia, mutta pacen myös miehet ovat ottaneet omaksi lajikseen. Usein tunnilla näkee esimerkiksi pariskuntia, jotka ovat tulleet yhdessä liikkumaan.

Teksti: Laura Lemmetti

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme