Mainos
Mainos

Rääkkiä ei tarvitakaan – jo pieni määrä liikuntaa suojaa rintasyövältä

10–19 tunnin viikoittainen liikunta ehkäisee tehokkaasti rintasyöpää.

North Carolinan yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan pienikin määrä liikuntaa ehkäisee rintasyöpää. Tulosten mukaan naiset voivat pienentää rintasyöpäriskiä harrastamalla liikuntaa ja säilyttämällä painonsa normaalin rajoissa, kertoo eurekalert.org.

Aiemmissakin tutkimuksissa on havaittu, että liikkuminen vähentää rintasyövän riskiä. On kuitenkin epäselvää, miten pitkään kuntoilun täytyy kestää tai miten rankkaa sen täytyy olla, jotta hyödyt olisivat mahdollisimman suuret.

Selvittääkseen asiaa tohtori LaurenMcCullough tutki liikunnan ja rintasyövän välistä yhteyttä kollegojensa kanssa. Tutkimuksessa havainnoitiin noin 1500 rintasyöpää sairastavaa naista ja yli 1500 naista, joilla syöpää ei ollut.

Syöpäriski oli pienentynyt niillä naisilla, jotka harrastivat liikuntaa joko ennen tai jälkeen menopaussin. Kaikenlainen liikunta pienensi riskiä. Suurinta hyötyä vaikuttaa tuottavan 10–19 tunnin viikoittainen liikunta, sillä näin paljon liikkuneiden naisten syöpäriski oli pudonnut noin 30 prosenttia.

Eräs tekijä voi kuitenkin nollata liikunnan hyödyt: suuri painonnousu. Jos nainen lihoo paljon menopaussin jälkeen, rintasyöpäriski kohoaa.


Kuva: Colourbox

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme