Mainos
Mainos

Shindovenyttely avaa energiakanavat

Itämaisen ajattelutavan mukaan sairaudet ovat energioiden häiriötiloja ja vaikuttavat sisäelinten toimintaan. Shindovenytykset auttavat meridiaanien eli energiakanavien tasapainottumiseen, jolloin kehon jännitysalueet purkautuvat, sisäelinten toiminta paranee, energiaa vapautuu ja mieli kirkastuu sekä rentoutuu.

Olen menossa Palace Kämp Day Span shindovenyttelyryhmään, jonka ohjaa Kimmo Saukko. Tiedän, että shindovenyttelyn perustana on kuusi meridiaanivenytystä. Kukin venytys vaikuttaa kerralla kahteen meridiaaniin, jotka kohdistuvat kahden sisäelimen toimintaan. Mitenhän ihmeessä saamme tunnin kulumaan vain kuuteen venytykseen?

Tunnille osallistuu lisäkseni viisi noin keski-ikäistä ihmistä. Aloitamme lämmittelevillä ja kehonhallintaa parantavilla harjoituksilla. Ravistelemme ranteita ja kämmeniä voimallisesti, sitten hytkytämme hartioita, mikä onnistuu rennosti vain lantiota liikuttamalla. Heiluttelemme myös käsiämme edestakaisin silmät sulkien.

1. keuhkot ja paksusuoli

Ensimmäisessä venytyksessä seisomme jalat suorina, otamme selän takana käsivarret suorina peukalolla ja etusormilla kevyen rengasmaisen otteen toisistaan ja alamme kumartua alaspäin niska ensimmäisenä rullaten ja selkä pyöreänä. Kädet nousevat selän takaa kohti kattoa niin paljon, kuin ne olkavarsista joustavat. Hengitämme noin kuusi kertaa syvään nenän kautta sisään ja suun kautta ulos. Sen jälkeen saa hengitellä omaan tahtiin muutaman minuutin, kunnes taas ennen nousua hengitämme syvään.

2. maksa ja sappirakko

Istumme leveään haara-asentoon ja alamme taivuttaa ylävartaloa sivulle kylki suoraan jalan päällä ja niska mahdollisimman rentona. Tämä liike kiristää jo huomattavasti alaselästäni ja kyljestäni ja huomaan, etten saa niskaanikaan roikkumaan rentona. Kimmo kiertää koko ajan auttamassa venyttelijöitä ja käy painelemassa minunkin niskaani, mikä tuntuu erittäin miellyttävältä. Jälleen hengitämme kuusi kertaa syvempään, jonka jälkeen vapaammin.

3. munuaiset ja virtsasakko

Kolmanteen venytykseen otamme parit. Saan parikseni iäkkään, mutta nuorekkaan naisen, joka taipuu ilman avustuksia vaikka minne suuntaan. Tarkoituksenamme on olla suorin jaloin matolla ja taivuttaa itseämme jalkojen päälle. Käsillä otamme ristiin kiinni jalkapohjista, jos yllämme, tai voimme käyttää apuna liinoja. Pari avustaa venytystä painelemalla niskaa ja selkää rangan vierestä. Minun parini taivuttaa otsan heti lattiaan kiinni. Painelen silti hänen lihaksiaan. En ole aivan varma, mitä teen, mutta paristani se tuntuu mukavalta. Vaihdamme toisinpäin, enkä minä yllä edes jalkapohjiini, kuten joskus ennen. Takareiteni kiristävät vastaan ja venytys tuntuu tuskaiselta. Onneksi parini paineluotteet tekevät venytyksestä hieman siedettävämmän. T-paitakin alkaa jo kostua hiestä.

4. sydän ja ohutsuoli

Istumme salmiakkiasentoon jalkapohjat vastakkain ja alamme taivuttaa leukaa, niskaa ja selkää pyöreänä alaspäin. Kyynärpäät jäävät polvien sisäpuolelle, kämmenet pitävät kevyesti jalkateristä kiinni. Vaikka venytykset tuntuvatkin kaikkea muuta kuin joustavilta, alan venytysten aikana rentoutua niin paljon, että ylös noustessani minun täytyy palautella mieliini, missä ja kuka olen. Ensimmäistä kertaa koskaan pääsen todella lähelle meditatiivista tilaa!

5. sydämenhallitsija ja kolmoislämmittäjä

Tämä venytys rauhoittaa sydämen sykettä ja vaikuttaa kehon lämmönsäätelyyn. Se on hieman samantapainen liike kuin edellinen, mutta siinä mennään risti-istuntaan ja käsivarret lasketaan ristiin jalkojen päälle niin, että kämmenet lepäävät polvien päällä. Ylävartaloa taivutetaan jälleen alaspäin. Tämän venytyksen koen kaikkein miellyttävimpänä, koska se ei enää kiristä mistään ja rentoutumiseni syvenee jälleen jopa pelottavan tehokkaasti. Ajantaju katoaa täydellisesti ja saan taas ylös noustessani herätellä itseäni oikein kunnolla.

6. maha ja perna

Viimeinen venytys muistuttaa aitajuoksijan asentoa. Taivutamme toisen polven varovasti sivulle niin, että nilkka on mahdollisimman vartalonmyötäisesti. Ylävartalon pyrimme taivuttamaan makuuasentoon kädet suorina pään yli.

Jälkitunnelmat

Pidin shindovenyttelystä, sillä venytykset olivat yksinkertaisia ja ne sai tehdä omia tuntemuksia kuunnellen. Hengittäminen oli luonnollista, eikä samanlaista puhkumista kuin esimerkiksi joogassa. Olo keveni heti melkoisesti, mutta vasta sitä seuraavana päivänä ja siitä eteenpäin olin uskomattoman vapaa kaikista kolotuksista! Se oli minulle todella harvinaista. Aionkin tehdä shindovenytyksiä kotona vaikka vain pari kerrallaan. Notkistumista voi kuulemma tapahtua selvästi jo noin kolmen viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen.

Shindo sopii lähes kaikenkuntoisille ja -ikäisille, mutta esimerkiksi välilevyongelmista kärsivien kannattaa ensin tarkistaa lääkäriltä, sopivatko venytykset hänelle eteenpäinkummarrusten takia. Minun välilevyongelmiani venytykset eivät haitanneet. Suosittelen shindoa jokaiselle eritoten mentaaliseksi rentoutuskeinoksi!


Teksti: Satu Väisänen

Kuvat: Futureimagebank, Colourbox

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme