Mainos
Mainos

Teitkö uudenvuodenlupauksen? Näin pysyt tavoitteessasi

Uudenvuodenlupauksien pitäminen on vaikeaa. Näillä vinkeillä pysyt tavoitteissasi.

Moni tekee lupauksia uudelle vuodelle. Lupauksia on helppo tehdä, mutta harva pysyy tavoitteissaan muutamaa viikkoa pidempään. Näillä huffingtonpost.comin vinkeillä parannat itsekuriasi, pääset eroon negatiivisista ajatuksista ja etenet aikataulussa kohti tavoitteitasi.

1. Ole täsmällinen

Liian yleispätevät lupaukset johtavat harvoin mihinkään. Sen sijaan, että lupaisit säästää rahaa, mieti mistä aiot säästää. Mieti myös, mitä varten säästät ja mitä aiot tehdä, kun saavutat tavoitteesi. Kuvittele päässäsi, mitä hyvää säästäminen elämääsi tuo, miltä se tuntuu ja miltä tilanne tulee näyttämään kun olet saavuttanut tavoitteesi. Toista päässäsi kerta toisensa jälkeen positiivisia mantroja, niin pysyt oikeassa mielenvireessä.

2. Kirjoita tavoitteesi ylös

Kirjoita tavoitteesi ylös ja etene askel askeleelta. Jos asetat liian isoja tavoitteita ilman järkevää sunnitelmaa, touhusta voi tulla ylivoimaista ja turhauttavaa. Negatiiviset ajatukset voivat tällöin estää sinua tavoittamasta unelmaasi. Suunnittelemalla ja saavuttamalla pieniä askeleita kerrallaan pysyt positiivisena ja ajatuksesi kasassa.

3. Etene aikataulussa

Tee aikataulu tavoitteidesi saavuttamiseksi. Mikäli haluat kirjoittaa uuden luvun kirjaasi tai lisätä liikunnan määrää, sinun täytyy jättää viikkoaikataulustasi pois aikaavievät jutut ja keskittyä olennaiseen.

4. Pyristele eroon aiemmista ennakkoluuloistasi

Tavoitteidesi täyttymisen pahin vihollinen on mitä luultavimmin mielesi ja vääränlaiset ajatukset. Kiinnitä huomiota, kuinka usein negatiiviset ajatukset, kuten "en ole tarpeeksi hyvä" tai "en pysty tähän" valtaavat mielesi. On normaalia tuntea pelkoa, epäilyjä tai huolta, mutta onnistumisen kannalta on tärkeää päästä eroon negatiivisista ajatuksista. Mikäli ajatuksesi eivät tue tavoitteitasi, anna niiden mennä menojaan, sillä niistä ei ole sinulle mitään hyötyä. Yritä vaihtaa negatiiviset ajatukset positiiviseen mantraasi.

5. Hanki kumppani

Ystävä, kumppani tai ammattilainen voi auttaa sinua saavuttamaan tavoitteesi. Yritä löytää kaveri, jolla on sama tavoite kuin sinulla ja keskustele hänen kanssaan joka viikko prosessistasi. Voit myös pyytää jotakuta läheistäsi, kuten perheenjäsentä auttamaan sinua niin, että raportoit hänelle edistyksestäsi. Hommaan on kuitenkin syytä valita kannustava ja positiivinen ihminen. Voit etsiä myös ammattiapua, oli hän sitten kuntoasi tarkkaileva personal trainer tai neuvonantaja, joka auttaa sinua isommissa ongelmissa, kuten itsetuntosi nostattamisessa.

6. Ole rauhassa

Stressi tai muu kuormitus suistavat sinut helpommin tavoitteistasi. Kokeile vaikkapa hengitysharjoituksia, meditaatiota, joogaa tai rauhoittavia kävelylenkkejä. Rauhoittuminen parantaa keskittymiskykyäsi ja kykyäsi olla läsnä, mistä on hyötyä tavoitteidesi saavuttamisessa.

Lue myös:

MTV3/Helmi

Kuvat: Shutterstock/Leedsn

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme