Mainos
Mainos

Tiesitkö: Kauppakeskus tietää, koska olet raskaana

Aina, kun käyt shoppailemassa, jaat henkilökohtaista tietoa itsestäsi. Kauppakeskus voi jopa tietää, koska olet raskaana!

Aina, kun käyt shoppailemassa, jaat henkilökohtaista tietoa itsestäsi. Tekemistäsi ostoksista löytyy kaavoja ja ne paljastavat, mitä tarvitset ja haluat.

Amerikkalainen Target-kauppaketju on vienyt asiakkaidensa halujen ja toiveiden tutkimisen astetta pidemmälle: he voivat jopa selvittää, oletko raskaana, kertoo forbes.com.

Target antaa jokaiselle asiakkaalleen Guest ID -numeron, joka on yhteydessä asiakkaan nimeen, luottokorttiin tai sähköpostiosoitteeseen. Targetin tilastoanalyytikko AndrewPole tutki kollegoidensa kanssa perheellisten naisten tietoja ja havaitsi, että raskaana olevat naiset ostivat toisella kolmanneksella ollessaan hajuttomia voiteita enemmän kuin muut. Ensimmäisten 20 raskausviikon aikana naiset hankkivat paljon kalsiumia, magnesiumia ja sinkkiä; lähellä synnytystä olevat naiset taas ostivat muita enemmän hajutonta saippuaa, pumpulipalloja jättipusseissa ja käsien desinfioimisaineita.

Pole tunnisti analyysiensä avulla 25 tuotetta, joiden avulla asiakkaalle voidaan antaa "raskausennuste"-pisteitä. Hän pystyi myös päättelemään, koska asiakas synnyttää.

Kauppakeskus tiesi teinin raskaudesta

CharlesDuhigg kertoi New York Timesille tarinan miehestä, joka vaati Targetilta selitystä sille, miksi hänen teini-ikäiselle tyttärelleen on lähetetty vauvanvaate- ja kehtomainoksia. Liikkeen johtaja pyysi erehdystä anteeksi kasvotusten, ja soitti vielä myöhemmin pahoitellakseen asiaa. Puhelimessa kuitenkin odotti yllätys.

– Puhelimessa isä oli hämillään. "Puhuin tyttäreni kanssa. Kodissani on ollut meneillään aktiviteetteja, joista en tiennyt mitään. Tyttäreni synnyttää elokuussa. Olen teille anteeksipyynnön velkaa", Duhigg kertaa isän sanoja.

Polen mukaan ihmisiä hirvittää edelleen se, että heidän suosikkikauppansa tietää heidän raskaudestaan.

– Jos lähetämme asiakkaalle kuvaston ja onnittelemme ensimmäisen lapsen johdosta, eikä asiakas ole koskaan kertonut olevansa raskaana, se voi tehdä hänen olonsa epämukavaksi, Pole selvittää forbes.comin mukaan.

Charles Duhigg ei saanut artikkelistaan hyvää silmää Targetilta: häneltä kiellettiin pääsy liikkeen pääkonttoriin.

Lue myös:

MTV3/Helmi

Lähde:Forbes.com

Kuvat: Colourbox

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme