Mainos
Mainos

Tiesitkö: Näin aivosi vaikuttavat shoppailuusi

Mainoksia voi kohdentaa sen mukaan, kumman aivopuoliskon vallassa ihminen on.

Aivopuoliskojen erosta ja siitä, kumpi ihmistä hallitsee, on käyty keskustelua iät ja ajat. Vasenta aivopuoliskoa on pidetty loogisena, faktoja rakastavana ja järjestelmällisenä, kun oikeaa on kuvattu tunteelliseksi, taiteelliseksi ja fiktiota rakastavaksi.

Kumman aivopuoliskon vallan alla sinä olet? Vastauksesi saattaa paljastaa jotakin kulutustottumuksistasi, kertoo techi.com.

Visual.ly kokosi yhteen vertailuja siitä, miten mainostaja voi kohdentaa mainontaansa aivopuoliskojen mukaan. Yksinkertaistettuna voidaan ajatella, että vasemmalla aivopuoliskollaan markkinoiva yritys uskoo tuottavuuden syntyvän mainonnasta, kun taas oikeaan aivopuoliskoon luottava pitää mainontaa taiteena, jonka tehokkuutta mitataan esimerkiksi sillä, onko kuluttaja uskollinen merkille ja sen tuotteille.

Oletko sinä oikean vai vasemman aivopuoliskon alla; miten sinuun vaikutetaan tiedostamattasi?

Televisiomainos

Vasen aivopuolisko mainostaa näin: Mainos kuvaa, miten käytännöllinen tuote on, miksi kuluttaja tarvitsee sen ja mikseivät muut markkinoilla olevat tuotteet kelpaa. Mainos esittelee, miten tuote toimii.

Oikea aivopuolisko mainostaa näin: Mainos on kuin pieni tarina, jossa on hauskoja tapahtumia. Tuote esiintyy vasta lopussa.

Mainoskyltit

Vasen aivopuolisko: Mainos on sidottu aikaan. Se ilmoittaa selkeästi, paljonko säästät, jos ostat nyt.

Oikea aivopuolisko: Säihkyvä mainostaulu esittelee mukavaa tai luksuksella täytettyä elämäntyyliä, jonka saat tietenkin ostamalla kyseisen mainostajan tarjoamia asioita.

Lehtimainonta

Vasen aivopuolisko: Mainoksesta löytyy nettisivun osoite. Mainostaja haluaa esimerkiksi laskea, kuinka moni käy tässä nettiosoitteessa havainnoidakseen, onko mainos tehokas.

Oikea aivopuolisko: Mainos on visuaalisesti upea ja käyttää värikästä kieltä, joka kiinnittää lukijan huomion.

Nettimainonta

Vasen aivopuolisko: Kohdennettua mainontaa esimerkiksi nettihakuihin liittyen. Mainostaja analysoi kampanjaa sen alkumetreiltä loppuun asti.

Oikea aivopuolisko: Käyttää sosiaalista mediaa levittääkseen tietoa tuotteesta. Persoonallinen sisältö, joka kannustaa keskustelemaan.


Lue myös:


MTV3/Helmi

Lähde: Techi.com

Kuva: Colourbox

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme