Mainos
Mainos

Totti Karpela: Pitääkö kaupan kassalla pelätä?

Kouluttaja Totti Karpela kertoo Vapaalla ja Viihteellä -ohjelmassa työntekijöiden turvallisuudesta ja turvattomuuden tunteesta.

Radio Novan Miesystävä-vieraana kävi pääkouluttaja Totti Karpela Mielenrauha Koulutuspalvelut Oy:stä. Karpela kertoi millaisiin uhkaaviin tilanteisiin asiakaspalvelussa työskentelevä nykypäivänä saattaa joutua.

– On hyvä että näistä asioista keskustellaan, sillä ennen koettiin, että uhkaava tilanne on sellainen, jossa joutuu fyysiseen konfliktiin. Uhkaava tilanne voi olla myös verbaalinen. Tänä päivänä asiakas voi olla hyvin vaativa tai voit joutua tekemisiin mielenterveysongelmaisen kanssa, jonka käytös on pelottavaa. Tietenkin on myös ihan suunniteltua rikollisuutta. Skaala on laajentunut.

Työssä ei saa pelätä

Karpelan mukaan missään ammatissa ei tarvitse pelätä eikä myöskään pitäisi joutua pelkäämään.

– Pelko on luonnollinen reaktio joko todelliseen tai abstraktiin uhkaan, mutta en ole vielä löytänyt Suomesta ammattia, missä pitäisi pelätä. Meillä on tiettyjä ammatteja, missä riskit korostuvat. Kaupan kassan ja bussikuskin ammatit ovat sellaisia, missä se väkivallan uhka on taustalla, mutta ei niissäkään pitäisi pelätä.

Tänä päivänä asiakkaat ovat usein vihaisia ja aggressiivisia. Karpela kertoo, että tämä tulee turvallisuuskoulutuksissa todella usein esille.

– Ei ole kärsivällisyyttä ja ollaan tietoisia omista oikeuksista. Tai vähintään luullaan, että tiedetään oikeudet. Asiakaskunnassa on tapahtunut paljon muutoksia, Karpela toteaa.

Karpelan kertoo myös työpaikkaväkivallan lisääntymisestä ja ammateista, missä ei uskoisi joutuvan väkivallan kohteeksi. Vastaus oli todella yllättävä!

Kuuntele koko haastattelu:


lauantaisin klo 14-15

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme