Mainos
Mainos

Treffipelko rakkauden esteenä: Näin pääset yli kammosta

Treffipelko liittyy usein sosiaalisten tilanteiden kammoon. Näillä vinkeillä pääset yli pelostasi ja voit pitää hauskaa.

Olet rakastunut ihanaan mieheen, mutta et uskalla pyytää häntä ulos, sillä kärsit suoranaisesta treffikammosta. Älä huolehdi, sosiaalisten tilanteiden pelko on yleistä. Harjoittelemalla pääset siitä kuitenkin yli.

Moni pitää treffailua ahdistavana, mutta tosiasiassa kyse saattaa olla sosiaalisten tilanteiden pelosta. Jos tunnet uusissa tilanteissa olosi vaivaantuneeksi, et luultavasti kärsi pelkästä treffipelosta, vaan kyse saattaa olla yleisestä sosiaalisten tilanteiden kammosta.

Saatat kärsiä sosiaalisten tilanteiden pelosta, jos:

– Jäädyt sosiaalisissa tilanteissa.

– Sinulla on ongelmia puhua uusille ihmisille

– Sinulla on vaikeuksia ilmaista itseäsi

Sosiaalisten tilanteiden pelko ei ole epätavallista, mutta se voi hankaloittaa paitsi rakkauselämääsi, myös muuta sosiaalista elämää. Asiat, joiden tulisi olla yksinkertaisia, monimutkaistuvat suotta. Kivan pojan pyytäminen voi tuntua täysin mahdottomalta ajatukselta ja ystävystyminen uusien ihmisten kanssa on vaikeaa. Ongelmat ihmissuhteissa voivat johtaa elämänlaadun laskuun tai jopa masennukseen.

Näin opettelet eroon sosiaalisten tilanteiden pelosta:

Rentoudu

Yritä rentouttaa itsesi tietoisesti. Aina kun alat tuntea itsesi ahdistuneeksi, rauhoitu muutama minuutti hengittämällä syvään hitaasti. Sano itsellesi, että kaikki tulee olemaan hyvin. Voit harjoitella rentoutustekniikoita joogaamalla tai meditoimalla, niistä on apua myöhemminkin.

Harjoitus tekee mestarin

Uusien ihmisten kanssa juttelu on joidenkin mielestä pelottavaa vain siitä yksinkertaisesta syystä, että he eivät ole tehneet sitä kovin paljon, eikä heillä ole tilanteeseen vaadittavaa itseluottamusta. On aivan luonnollista olla epävarma, kun kokeilet jotakin uutta. Mene siis rohkeasti uusiin tilanteisiin ja harjoittele ihmisten kanssa puhumista. Mitä enemmän puhut ihmisille, sitä vähemmän sinua jatkossa jännittää.

Hanki apua

Osa ihmisistä tuntee olonsa ahdistuneeksi jatkuvasti. Jos kärsit ahdistuneisuudesta usein, on hyvä ottaa yhteyttä ammattiauttajaan. Lääkityksestä voi olla apua, mutta on myös muita tapoja helpottaa ahdistusta.

Pidä hauskaa

Muista että treffeillä käymisessä on kysymys hauskanpidosta. Toki laitat itsesi alttiiksi myös torjunnalle, mutta epäonnistumisten sijaan keskity onnistumisiin. Lähde siis ulos ja ota ilo irti uusien ihmisten tapaamisesta!

Lue myös:

MTV3/Helmi

Osittainen lähde: askdanandjennifer.com

Kuvat: Shutterstock, Shmell, Sarii Luliia, Poznyakov

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme