Mainos
Mainos

Tutkimus: Tämän takia vähähiilihydraattinen dieetti voi olla vaarallinen

Into laihduttaa vähähiilihydraattisen ja vähän täysjyvää sisältävän ruokavalion avulla voi olla riski terveydelle, uusi tutkimus osoittaa. Ravitsemusalan ammattilaiset muistuttavat, että erityisesti kokojyvätuotteita tulisi syödä päivittäin.

HGCA:n tekemä tutkimus osoittaa, että 38 prosenttia brittimiehistä ja -naisista on omaksunut vähän tai ei ollenkaan hiilihydraatteja sisältävän ruokavalion omakseen. Innostusta ovat lisänneet Atkinsin ja Dukandieettien kaltaiset trendit. Vähähiilihydraattiset dieetit voivat kuitenkin olla riski terveydelle, female first raportoi.

Vähähiilihydraattinen ravinto voi tutkijoiden mukaan johtaa tärkeiden ravintoaineiden puutteeseen, kuten E-vitamiini- tai magnesiumvajeeseen. Näitä tärkeitä ravintoaineita saa täysjyväruoista, kuten puurosta ja täysjyväleivästä.

HGCA:n tutkimukseen osallistuneista 25 prosenttia myönsi kärsivänsä myös pahanhajuisesta hengityksestä. Muita vähähiilihydraattiseen ruokavalioon liittyviä ongelmia olivat väsymys, ummetus, ärtynyt vatsa ja pahantuulisuus. Vastanneista 25 prosenttia kertoi tunteneensa itsensä nälkäiseksi noudatettuaan vähähiilihydraattista ruokavaliota. Tutkimukseen osallistuneista 12 prosenttia kertoi lihoneensa äkkiä takaisin lopetettuaan dieetin. Viisi prosenttia vastanneista lihoi jopa yli lähtöpainonsa. Terveyshaitoista huolimatta 18 prosenttia olisi valmis kokeilemaan vähähiilihydraattista ruokavaliota.

Terveellistä täysjyvää syödään liian vähän

Tutkijoiden mukaan vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta on tulossa yhä suurempi trendi, erityisesti naisten keskuudessa. Naisista 16 prosenttia kokeilee dieettiä säännöllisesti, kun miehillä vastaava prosentti on kuusi. Jatkuvasti erityisruokavalion mukaan syö 13 prosenttia naisista ja viisi prosenttia miehistä.

– On hälyttävää nähdä, kuinka moni vähentää hiilihydraatteja ruokavaliostaan, kun he voivat samalla menettää tärkeitä ravintoaineita. Vähäinen hiilihydraattien syöminen aloittaa ketoosiksi kutsutun prosessin. Tämä voi tuoda mukanaan sivuoireita, kuten pahoinvointia, pahanhajuista hengitystä ja väsymystä, ravitsemusterapeutti Sarah Schenker sanoo.

Schenkerin muistuttaa, että hiilihydraatit eivät ole laihduttajan vihollisia.

– Ne ovat hyvää vähärasvaista energiaa. Erityisesti kokojyvätuotteet voivat saada olon tuntumaan täydeksi pidempään, koska niiden glykemiaindeksi on alhainen. Kokojyvätuotteet sisältävät paljon eri vitamiineja, kuten B ja E-vitamiineja, mineraaleja ja phytokemikaaleja, joilla on antioksidanttisia ominaisuuksia, Schenker sanoo.

Kokojyvätuotteista onkin apua yleisen terveyden lisäksi sydänterveydelle: ne voivat vähentää sydänkohtauksia, kakkostyypin diabetesta ja joitakin syöpätyyppejä.

Tutkijoiden mukaan britit eivät syö riittävästi kokojyvätuotteita, noudattavat he mitä ruokavaliota tahansa. Ravitsemusalan ammattilaisten mielestä ihmisten olisi hyvä syödä kolme annosta (48 grammaa) kokojyvätuotteita joka päivä.

MTV3/Helmi

Lähde: femalefirst.co.uk

Kuvat: Shutterstock/N/A/Dimitry Lobanov

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme