Mainos
Mainos

Tutkimus: Unettomuuteen apua kirsikkamehusta

Tuoreen tutkimuksen mukaan unettomuuteen saattaa löytyä helpotusta menemällä jääkaapille ja kaatamalla itselleen lasillisen mehua, kertoo fyiliving.com.

Suomessa on sanottu kärsittävän unettomuudesta enemmän kuin muualla Euroopassa. Syitä unettomuuteen on monia, ja yksi suurimmista lieneekin stressi. Unettomuuteen on toki monia lääketieteellisiä apukeinoja, mutta monet eivät halua ottaa kontolleen reseptilääkkeitä, peläten tulevansa riippuvaisiksi unilääkkeistä. Luonnolla on myös omat keinot – rohtovirmajuurta eli valeriaanaa on käytetty jo pitkään perinteisenä unilääkkeenä sekä ihmisen elimistössäkin luontaisesti esiintyvää melatoniinia eli "pimeähormonia". Melatoniinin eritys lisääntyy pian pimeyden tulon jälkeen, on huipussaan kello 02–04 välillä aamulla ja vähenee yön loppupuolella. Melatoniinia käytetään myös lääkkeenä tilapäiseen unettomuuteen.

Mutta nyt on löydetty kolmas luonnon oma lääke unettomuuteen: kirpeä kirsikkamehu.

Kirsikkamehun aineksien on aiemminkin todettu vähentävän erilaisia tulehduksia ja stressiä. Yhsyvaltalaisen Rochester yliopiston tekemän tutkimuksen mukaan hapan kirsikkamehu vähensi unettomuuden vakavuutta ylläpitäen unettomuudesta kärsivien unta paremmin. Eli toisin sanoen kirsikkamehua juoneet eivät heränneet kesken yötä niin herkästi. Kirsikkamehu ei kuitenkaan auttanut tutkimukseen osallistuneita samaan unen päästä nopeammin kiinni.

Kirsikkamehun todettiin toimivan jopa paremmin kuin valeriaanan.

Jos haluat kokeilla unettomuuteesi mehureseptiä, tee näin:

Juo erikokoisia annoksia. Tutkimukseen osallistuneet joivat mehua noin 2,5 desilitran verran aamulla ja kertaalleen saman verran paria tuntia ennen nukkumaan menoa. Kokeile, millainen määrä tehoaa sinulle tai kokeile juoda mehua lähempänä nukkumaanmenoa.

Kokeile eri merkkejä. Voit myös tehdä kotitekoista kirsikkamehua.

Yhdistä kirsikkamehu muiden luonnontuotteiden kanssa, kuten valeriaanan. Keskustele aiheesta lääkärisi kanssa.

MTV3/Helmi

Lähde: Fyiliving.com, Wikipedia

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme