Mainos
Mainos

Unohda särky – kokeile näitä liikuntamuotoja!

Jos paikkoja särkee, urheilu tekee mieli jättää väliin. Liikunta voi kuitenkin usein helpottaa kipua ja parantaa elämänlaatuasi. Hyvä uutinen on, ettei sinun tarvitse juosta maratonia tai rehkiä jumppatunnilla. Muista vain edetä omaa tahtiasi ja tarvittaessa pyytää apua fysioterapeutilta. Huffingtonpost.com listasi rauhallisia liikuntamuotoja, joita kannattaa kokeilla.

Kävely

Tämä on helppo laji, jota kuka tahansa voi tehdä päivittäin missä tahansa. Teet sitten kävelyretken metsässä tai kierroksen ostoskeskuksessa, se ei rasita liikaa eikä sen toteuttaminen ole vuodenajoista riippuvainen.

Uinti

Uinti sopii erityisesti ihmisille, joilla on nivelrikko, lihasjännitystä tai mitä tahansa nivelsairauksia. Vedessä on mukava liikkua, sillä nivelille ei kohdistu kovia tärähdyksiä.

Jooga

Joogaan kuuluva hengitys saattaa olla yhtä tehokas kivunlievittäjä kuin siihen kuuluvat hitaat liikkeet ja venyttely. Kokeile asentoja kuitenkin maltillisesti, sillä jotkut niistä saattavat olla liian haastavia ja silloin loukkaantumisen riski on olemassa. Tee liikkeitä, jotka tuntuvat hyvältä ja joihin kykenet helposti.

Tai chi

Hyvä harjoitus niin nuorille kuin vanhoille on Tai chi, joka kehitettiin Kiinassa. Joogan tavoin se ylläpitää tietoisuutta, yhdistää mielen ja kehon. Erään tutkimuksen mukaan Tai chia kahdesti viikossa harrastavat kokivat kipujen ja jäykkyyden vähentyneen. Tai chi auttaa saamaan vahvuutta, nostamaan kestävyyttä ja parantamaan tasapainoa.

Pilates

Tämä suosittu laji vahvistaa keskivartaloa. Erityisesti selkäsäryistä kärsivien kannattaa kokeilla pilatesta. Sen on todettu helpottavan kipuja paremmin kuin tavallinen venyttely. Laji kuitenkin vaatii ohjeistusta, joten hakeudu asiantuntevan opettajan tunnille.

Venyttely

Voit venytellä niin makuuhuoneessa kuin pankkijonossakin! Venyttely saa ruumiinosasi liikkeelle. Liikkeet kannattaa tehdä pienellä vastuksella. Hyviä ohjeita venyttelyyn löytyy Internetistä, kirjastosta ja monista lehdistä. Jos teet paljon istumatyötä, muista venytellä usein!

Kevyet painot

Painoilla treenaaminen sopii erityisesti niveltulehduksista kärsiville. Tietyt liikkeet vahvistavat niveliä mahdollisen vaurion ympäriltä ja ottavat osan rasituksesta pois. 1-3 kilon painot ovat riittävät. Tee liikkeitä omaan tahtiin ja aloita rauhallisesti, jos et ole treenannut pitkään aikaan.

Golf

Tähän lajiin yhdistyy myös kävely. Golf ei kuitenkaan sovi selkäsäryistä kärsivälle. Erityisesti alaselkä on golf-kentällä koetuksella. Muista venytellä kierrosten jälkeen!

Lue myös:

Teksti: MTV3/Helmi

Lähde: Huffingtonpost.com

Kuva: Shutterstock

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot