Mainos
Mainos

Vähennä stressiä – nappaa hedelmä!

Paluu arkeen tuo mukanaan päänsärkyä, stressiä ja väsymystä. Taistelu stressiä vastaan voi alkaa; aloita ruualla. Näin neuvoo marieclaire.com.

Stressi on kuin oravanpyörä: univaje aiheuttaa stressiä, ja kun stressaat, et saa unta. Stressatessa sydämen syke voimistuu, lihakset jännittyvät ja suoliston toiminta hidastuu. Helpota oloasi keskittymällä ruokavalioosi näillä eväillä.

Appelsiinit

Tutkimuksen mukaan C-vitamiini auttaa vähentämään stressiä ja palauttaa verenpaineen normaaliksi stressaavan tilanteen jälkeen. C-vitamiini myös kohentaa immuunijärjestelmää.

Bataatti

Bataatit tyydyttävät makean- ja hiilihydraattisien ruokien himoa. Bataatit sisältävät myös beetakaroteenia, eli A-vitamiinin esiastetta, sekä muita vitamiineja.

Kuivatut aprikoosit

Aprikoosit ovat oiva magnesiumin lähde, mikä auttaa saamaan unen päästä kiinni ja rentouttaa lihakset.

Mantelit, pistaasit ja pähkinät

Mantelit sisältävät B- ja E-vitamiineja, jotka auttavat elimistön puolustujärjestelmää. Pähkinät ja pistaasit taas alentavat verenpainetta.

Kalkkuna

Kalkkunassa on L-trypofaania, luonnon omaa aminohappoa. Kyseinen aminohappo tuottaa serotiniinia, joka taas tuottaa mielihyvää. Siksi monet jotka syövät kalkkunaa tuntevat olonsa rentoutuneiksi ja väsyneiksi ruuan jälkeen. L-trypofaanilla on sanottu olevan rauhoittava vaikutus.

Pinaatti

Magnesiuminpuute voi aiheuttaa migreeniä sekä uupumusta. Annos pinaattia tuottaa 40 prosenttia päivittäisestä magnesiumin tarpeesta.

Lohi

Omega 3 -rasvahapot auttavat sydäntauteihin. Riittävä määrä tyydyttymättömiä rasvahappoja on tarpeen fyysistä terveyttä varten.Tutkimuksen mukaan lohen liha auttaa myös stressin hallintaan sekä estää adrenaliinia nousemasta kattoon. Lohi sisältää myös D-vitamiinia.

Avokadot

Avokado sisältää enemmän rasvaa kuin useimmat muut hedelmät, mutta suurin osa rasvasta on kertatyydyttymätöntä. Nämä rasvat ja kalium auttavat laskemaan verenpainetta. Kokonainen keskikokoinen avokado sisältää noin neljänneksen päivittäisestä tyydyttyneen rasvan saantisuosituksesta. Avokadoissa on jopa 60 prosenttia enemmän kaliumia kuin banaaneissa.

Vihannekset

Lautanen kaipaa vihreyttä: parsakaali, kaali ja muut tummanvihreät vihannekset ovat vitamiinintäyteisiä ja auttavat kroppaa kestämään stressiä.

Muista hyvän ruokavalion lisäksi kuntoilla säännöllisesti, panostaa aamupalaan ja syödä pieniä annoksia ja välipaloja pitkin päivää, jotka pitävät verensokerin ylhäällä. Verensokerin ollessa alhaalla, mentaalinen, psyykkinen ja emotionaalinen energia alenee, ja stressi nostaa päätään.

MTV3/Helmi

Lähde: Marieclaire.com

Kuvat: Colourbox

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme