Mainos
Mainos

Vaihdevuosioireisiin apua ravinnosta ja luonnonlääkinnästä

Terveellinen ravinto on joka iässä hyvinvoinnin perusta. Vaihdevuosien kynnyksellä ruokaympyrään on viimeistään kiinnitettävä tosissaan huomiota. Ravinnolla ja oikeanlaisilla ravintolisillä voi helpottaa menopaussioireita.

Vaihdevuosioireet alkavat naisella keskimäärin 52-vuoden iässä. Tyypillisiä menopaussioireita ovat muun muassa kuumat aallot, masentuneisuus, yöhikoilu ja limakalvojen kuivuminen. Joskus, etenkin pitkittyneen stressin yhteydessä, vaihdevuosioireisiin tarvitaan hormonikorvaushoitoa. Monet pärjäävät menopaussista kuitenkin terveellisiä elämäntapoja noudattamalla.

Jos elämäntavat ovat vaihdevuosi-iässä rempallaan, ruokaremontti on paikallaan. Satsaus ravintoon liikuntaan ja arkirytmiin kannattaa, sillä 40 ikävuoden jälkeen perimän osuus yleiskunnon huononemisessa on vain neljännes.

– Helposti sanotaan, että minulla on tällaiset geenit, ei tässä mitään voi, Mäkelä harmittelee.

Ruokapäiväkirjan pitäminen on hyvä tapa ottaa selvää, mitä olisi muutettava ja mitä täydennettävä. Ennen ruokaremonttia keho kannattaa puhdistaa. Puhdistuksessa aktivoidaan kaikki elimistön luonnolliset poistotiet: iho, hengitys, virtsatiet, suolisto ja maksa. Kun suolistoon on saatu rauha ja hyvät bakteerit toimimaan, ruokavalioremontti voi alkaa.

– Kannattaa suosia ruokavaliossaan luomua, välttää sokeria ja valkoisia jauhoja sekä suolaa ja pitkälle jalostettuja tuotteita. Ikääntymisen myötä ravintoaineiden hyödyntäminen huononee. Se on syytä ottaa huomioon. Kevyt kasvis-kalapainotteinen ja soijaa sisältävä ruokavalio auttaa kehoa pysymään kunnossa, Mäkelä neuvoo.

Vaihdevuosi-ikäisen naisen kannattaa välttää myös verensokeritasapainon voimakkaita heilahduksia. Nopeat hiilihydraatit ja sokeri on syytä vaihtaa terveellisimpiin vaihtoehtoihin. Moni on huomannut, että kuumat aallot vähenevät, jos välttää alkoholia ja varoo makeita herkkuja.

Tasaiseen verensokeriin kannattaa pyrkiä, koska silloin suoristuskyky on parempi ja osteoporoosiriski vähenee. Vaihdevuosi-ikäistne yleisellä huolenaiheella on todettu olevan yhteys verensokerin heittelyyn.

Sokeripitoiset herkut kannattaakin vaihtaa terveellisiin pähkinöihin ja siemeniin. Välttämättömiä rasvahappoja, joita elimistö ei pysty itse tuottamaan, pitäisi tulla ravinnon kautta.

Hyvää tekevät soija ja pellavansiemen

Vaihdevuosi-ikäisen ruokalautaselle on hyvä valita fytoestrogeenejä eli kasviestrogeenejä sisältäviä tuotteita. Kasviestrogeenit toimivat

kaksijakoisesti: ne voivat estää liian vahvan estrogeenivaikutuksen elimistössä ja toisaalta matkia heikkoja estrogeenejä.

Positiivisia tutkimustuloksia on saatu eniten soijan isoflavoneista sekä lignaaneista, joita on muun muassa pellavansiemenissä. Myös kansanlääkinnässä käytetyistä fytoestrogeeneistä kuten humalasta on saatu uutta tutkimustietoa.

– Kasviestrogeeneistä on todistetusti apua vaihdevuosioireissa, sydän- ja verisuonitautien sekä monien syöpätautien ja osteoporoosin ennaltaehkäisyssä, Mäkelä perustele.

Ravintolisät ruokavalion lisänä

Ruokavalion lisäksi nainen voi hakea helpotusta vaihdevuosioireisiinsa tasapainottavista säätelyhoidoista. Apua voi saada vaikkapa akupunktiosta, homeopatiasta, vyöhykehoidosta, vesihoidosta ja turvekylvyistä.

Myös ravintolisät ovat vaihdevuosi-ikäisen apuna terveellisen ruokavalion rinnalla. Helpotusta voi hakea esimerkiksi humalasta, jonka rauhoittava ja unta antava vaikutus tasoittaa myös mielialan vaihteluita ja vähentää ärtymystä. Kansanlääkinnästä tutut salvia ja sitruunamelissa ovat rauhoittavia ja niistä voi olla apua esimerkiksi yöhikoiluun. Väsyneeksi itsensä tunteva voi saada apua energiaa antavasta ruusujuuresta. Myös mehiläistuotteita, kuten siitepölyä tai gelee royalea voi kokeilla. Näitä on käytetty helpottamaan vaihdevuosioireita jo 80-luvulta.

Monissa ravintolisissä on vaihdevuosi-ikäisille tärkeitä kasviestrogeenejä. Voimakas fytoestrogeenipitoisuus on muun muassa puna-apilaa sisältävissä tuotteissa. Paljon kasviestrogeenejä sisältävistä soijasta ja pellavasta on tehty myös paljon ravintolisiä.

Teksti: MTV3/Helmi, Maarit Rasi

Kuvat: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme