Mainos
Mainos

Vaivaako krapula? Näin helpotat oloasi!

Tuliko viikonloppuna juhlittua niin railakkaasti, että nyt vähän heikottaa? Kun vessanpöntön halaamiselta ehdit, lue nämä vinkit ensi hätään oloasi helpottamaan.

"Illalla juotiin hilpeinä kaljaa, aamulla oltiin kalpeina hiljaa". Sopiiko kuvaus tämänhetkiseen oloosi? Vaikka aamusi ei olisikaan suoraan Kauhea kankkunen -elokuvasta, nappaa silti talteen nämä vinkit, jotka on hyvä muistaa krapulapäivänä.

1. Nesteytä

Juo paljon vettä. Viime aikoina myös kookosveden on hehkutettu auttavan nestehukkaan. Siinä on vähemmän sokeria kuin suurimmassa osaa mehuista. Jos vatsasi on sekaisin, nauti inkivääriteetä keittäen raakaa inkivääriä lihaliemen tavoin. Lisää sekaan hunajaa helpottamaan kuivaa kurkkua.

2. Älä juo enempää alkoholia

Krapula on kehon keino saada alkoholi ulos elimistöstä. Jos kehosi ei ole hajottanut alkoholia elimistöstäsi, maksasi toimii ylikierroksilla, mikäli juot lisää.

3. Älä nauti kahvia

Alkoholi ja kahvi lisäävät virtsaneritystä: jos yhdistät ne, saat viettää koko päivän vessassa. Kofeiini saattaa myös aiheuttaa päänsärkyä ja migreeniä. Jos olet tottunut juomaan kupin päivässä, muista juoda myös vettä.

4. Älä säntää saman tien kuntoilemaan

Jos kärsit nestehukasta, kuntoillessa hikoilet vielä enemmän nestettä pois kehostasi. Rankka kuntoilu lisää endorfiinin tuottoa kehossa, vapauttaa elimistöstäsi myrkkyjä ja saattaa happea elimistöön – se saattaa ärsyttää vatsaa tai vahvistaa jo olemassa olevaa päänsärkyä. Harkitse mieluummin kevyttä kävelyä tai rentoa pyöräilyä.

5. Syö kevyesti

Ajattele krapulassa mieluummin voileipiä ja keksejä, kuin burritoja ja pizzaa. Miedot ruuat nostavat verensokeriasi, rauhoittavat vatsaasi – ja pysyvät helpommin sisällä. Hedelmissä on luonnollisia ravintoaineita ja saattavat virkistää krapulan aikana.

6. Vitamiinit ja pillerit

Jos olet tähänkin asti ottanut multivitamiinitabletteja, voit ottaa sellaisen kankkusessakin. Jos haluat helpottaa päänsärkyäsi, älä ota liian vahvoja särkylääkkeitä, sillä se saattaa olla vaarallinen yhdistelmä kehossasi olevan alkoholin kanssa.

7. Lepää

Anna kehollesi aikaa päästä takaisin tasapainoon.

Lue myös:

MTV3/Helmi

Kuva: Shutterstock

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme