Mainos
Mainos

Eevi Teittinen: Kaikki ruoka menee punninnan kautta

Viime syksynä Eevi Teittisellä heräsi ajatus tähdätä fitnesskisoihin. Kuinka paljon arkeen tuli tämän päätöksen myötä muutoksia?

Personal trainer ja hyvinvointiblogaaja Eevi Teittisen elämä koki muutoksen, kun hän päätti tosissaan tähdätä fitnesskisoihin. Mistä innostuneisuus lajia kohtaan lähti?

– Se tuli oikeastaan monien vuosien salitreenien jälkeen. Tuli sellainen fiilis, että mitä sitten seuraavaksi, Eevi kertoo.

Monet naisen lähipiirissä ovat kilpailleet fitnesskisoissa, joten myös tämä sai Eevin kiinnostumaan alasta. Nainen myöntää, että asiaa sulatellessa kesti kuitenkin kauan ennen kuin hän teki varsinaisen päätöksen.

– Halusin haastaa itseni ja tämä asia on pysynyt takaraivossa jo monta vuotta, Teittinen kuvailee. 

– Lajista pitää tietää ja siihen pitää tutustua. Täytyy myös ottaa selvää omista fyysisistä ja psyykkisistä asioita ja varmistaa, että itsestään todella on siihen. 

Viime syksynä nainen päättikin tähdätä fitnesskisoihin ihan tosissaan. Aivan heti elämään ei tullut mitään muutosta, sillä Eevi treenaa paljon ja syö terveellisesti.

– Aika tarkkaan saa katsoa ruoat. Ennen tein kaiken aika silmämääräisesti, mutta en halua tehdä enää niin, vaan haluan olla aivan varma määristä. Kaikki meneekin punninnan kautta, nainen kertoo.

"Kisojen jälkeen saatetaan pullahtaa 15-20 kiloa"

Kalorimäärät ovat kaikilla hyvin yksilöllisiä, mutta aivan alussa otetaan alle massakausi, jolloin on helpompi lähteä sitten pudottamaan määriä pikkuhiljaa ennen kisapäivää.

– Ei tarvitse sitten lopussa kiristellä tosi pienillä kaloreilla, joka syö paljon jaksamista ja palautumista kisoista.

Teittinen ei halua kituuttaa liian pienillä kaloreilla, koska kroppa ei oikein tiedä miten sellaisen asian kanssa pitäisi toimia.

– Kroppa ei tiedä mitä tekee niille hiilareille, siinä vaiheessa kun olet kituuttanut pitkään vähillä hiilareilla. Keho varastoi vaan kaiken, joten on hyvä jos pitää hiilareita ruokavaliossa myös myöhemminkin.

– Sen takia tapahtuu sitä pullahtamista kisojen jälkeen. Saatetaan pullahtaa noin 15-20 kiloa. Kymmenen kiloa on sellainen ok, minkä voit ottaa kisapainosta ylöspäin, mutta sitten kun oikeasti tulee se 20 kiloa, niin se ei ole hyväksi kropallekaan ja ne tulevat yleensä tosi nopeasti.

Jotain täysin uutta kisoihin valmistautuminen tuo tullessaan.

– Arkeen tulee muutosta varmaan sitä kautta, kun aletaan treenata lavaesiintymistä ja juuri kun dieetti pyörii eteenpäin ja eteen tulee pienemmät kalorit, Eevi summaa. 

Keskustele ohjelmasta AVAn Facebookissa tai Twitterissä #fitnesspäiväkirjat. Seuraa meitä myös Instagramissa.

Fitnesspäiväkirjat alkaa maanantaina 13. huhtikuuta AVAlla klo 21.00

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme