Mainos
Mainos

Fitnesspäiväkirjat-Eevi varoittaa liian kovista tavoitteista: ”Vähemmän on usein enemmän”

Fitnesspäiväkirjat-ohjelmaa tähdittävä Eevi Teittinen kertoo Mini fitness -nimisessä blogissaan, että treenatessa laatu korvaa määrän.

Personal trainerina työskentelevä Eevi Teittinen kirjoittaa blogissaan tavoitteista Fitnesspäiväkirjat-ohjelman innoittama. Hän muistuttaakin, että tavoitteet usein motivoivat, mutta niissä saattaa myös piillä huonoja puolia.

– Pahimmillaan tavoitteet voivat myös romuttaa meidät kokonaan.

Teittinen kuvailee, että joskus liialliset tavoitteet menevät niin äärimmilleen, että omia rajoja tai aitoja tuntemuksia on enää hankala tunnistaa.

– Kesän kynnyksellä saattaa iskeä uupumus ja jopa ylikuntoon voi päätyä yllättävänkin helposti. Liika on aina liikaa, oli kyseessä huippuun asti viilattu kisakroppa, tai kesäkunnosta haaveileva mirkku. Saattaa käydä myös niin, että omaan tavoitteeseen päästään, mutta sieltä tullaankin alas ja ryminällä, Teittinen kirjoittaa.

"Laatu todellakin korvaa määrän"

25-vuotias hyvinvointiblogaaja kertoo, että tavoitteet kannattaa pilkkoa osiin ja purtavaksi kannattaa ottaa vain pieni pala kerrallaan. Teittinen muistuttaa, että itseään täytyy aina kuunnella, niin treenatessa kuin myös muitakin päätöksiä tehdessään.

– Olen havainnut viimeaikoina yhä vahvemmin sen, kuinka vähemmän on usein enemmän. Liikkeiden määrä on kutistunut puolella, mutta treenit tuntuvat menevän yhä kovemmin sinne minne kuuluukin. Tästä saan kiittää omaa pääkoppaani, joka on harjaantunut vuosien saatossa. Kuuntelen ja keskityn. Salilla en ajatella oikeastaan mitään muuta kuin sitä, miltä lihaksessa tuntuu. Laatu todellakin korvaa määrän, nainen summaa.

– Nipistäkää mieluummin liikkeiden määrästä kun siitä keskittymisestä. Näin tehdään paljon isompia tuloksia. Ilman pysyvää motivaatiota on turha odottaa tuloksiakaan, Teittinen jatkaa.

Tällä hetkellä fitnesskisoihin tähtäävä kaunotar muistuttaa, että haluttuja tuloksia saa aikaiseksi paremmin, jos itseltään ei vaati heti kaikkea.

– Suuntaa salille, mutta anna kehosi kertoa sinulle mitä siltä voi tänään vaatia. Tee hieman kevyempi treeni jos siltä tuntuu. Se on usein parempi vaihtoehto kuin jäädä sohvalle möllöttämään.

Lue koko blogi täältä.

Katsomo-video ei ole saatavilla

Keskustele ohjelmasta AVAn Facebookissa tai Twitterissä #fitnesspäiväkirjat. Seuraa meitä myös Instagramissa.

Fitnesspäiväkirjat maanantaisin AVAlla 21.00

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme