Mainos
Mainos

Moni syö tietämättään liikaa sokeria – Fitness-Eevi paljastaa yleisimmät mokat

Fitnesspäiväkirjoista tuttu Eevi Teittinen kertoo, mitä terveellisessä ruokavaliossa kannattaa välttää.

Fitnesspäiväkirjat-sarjassa arkeaan avaava Eevi Teittinen tietää, miten syödään terveellisesti. Nykyään ruokakauapan hyllyltä voi poimia mukaansa monia tuotteita, joiden mainostetaan olevan teveellisiä tai esimerkiksi kuitu- tai proteiinipitoisia, mutta pakettien kanssa kannattaa olla tarkkana.

Terveellinen syöminen ei ole rakettitiedettä, mutta jos tuoteselosteita ei vaivaudu lukemaan tarkkaan, voi tulla helposti harhaanjohdetuksi – moneen ruoka-aineeseen on nimittäin ujutettu yllättävän paljon sokeria.

– Kurkkaa paketista myös hiilihydraattien osuus, jossa mainitaan paljonko siitä on sokeria. Tämä on tärkeää, koska usein tuote, josta emme ajattele edes löytyvän sokeria, saattaa sisältää sitä runsaasti. Esimerkiksi proteiinipatukat ja proteiinikeksit sisältävät monet sokeria ja paljon! Teittinen kirjoittaa blogissaan.

Myös kohtuus kannattaa pitää mielessä, ja se koskee myös terveellisiä herkkuja.

– Cashewpähkinät ovat terveellisiä, mutta jos niitä syö kokonaisen pussillisen, sekään ei enää ole sitä. 100 g cashewpähkinöitä vastaa reilua 600 kaloria. Siihen mahtuu kokonainen iso, ravitseva ja täyttävä ateria. Suolapähkinät, kuorrutetut pähkinät ja kaiken maailman muut ovat ihan oma lukunsa, ei sama asia.

Teittinen nostaa valikoimista esiin kolme tuttua sokeripitoista ruoka-ainetta, jotka kuuluvat monen suomalaisen päivittäiseen ruokavalioon. Katso Teittisen vinkit videolta artikkelin pääkuvan kohdalta!

Fitnesspäiväkirjat AVAlla torstaisin kello 21

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme