Mainos
Mainos

Salkkarit-tähti ei suosittele paastoja: En voisi litkiä pelkkää vettä

Fitnesspäiväkirjat-sarjassa nähtävä Venla Savikuja ei suosittele liian radikaaleja muutoksia, kun on kyse terveellisten elämäntapojen nappaamisesta osaksi omaa arkea.

Tammikuu on otollinen kuukausia suurille elämäntapamuutoksille. Hyvinvoinnistaan tarkka Venla Savikuja, 24, kuntoilee monta kertaa viikossa ja syö terveellistä kotiruokaa. Salatut elämät -sarjastakin tuttu kaunotar ei kuitenkaan luota pikaisten dieettien tai paastojen voimaan.

– Olen itse hieman dieettejä vastaan. Yritän yleensä aina muistuttaa ihmisiä siitä, että terveelliset elämäntavat lähtevät niistä pienistä jutuista liikkeelle. Suosittelen enemmänkin sellaisia elämäntapavalintoja, kun sitä että vedetään tammikuussa tiukka dieetti ja sitten mielenkiinto jo lopahtaakin, kun se on liian kurinalainen, Venla vinkkaa.  

Fitnesspäiväkirjat-sarjassa nähtävän Savikujan mielestä dieetein saadut tulokset eivät välttämättä ole kovinkaan pitkäkestoisia.

– Dieeteillä voi saada tuloksia, mutta siitä voi olla montaa mieltä, että kuinka pysyviä ja kuinka kokonaisvaltaisia ja hyvinvointiin vaikuttavia ne tulokset on, kaunotar summaa.

Savikujan ystävätär aloitti tammikuun alussa mehupaaston ja huomasi hänessä paljon muutoksia. Aktiivisesti treenaava tähti ei vielä lähtisi itse kokeilemaan paastoamista, koska esimerkiksi energiatasot tippuvat paaston aikana paljon.

– Mehupaasto ei oikein kiinnosta, koska haluan syödä säännöllisesti ja paljon ihan kunnon ruokaa. En voisi vain litkiä pelkkää vettä, Savikuja nauraa. 

– Minä itse varmaan pyörtyisin ja olisin tosi raskasta seuraa silloin, koska minä olen hirveän kiukkuinen, kun olen nälkäinen, Venla jatkaa.

”Jos nukun huonosti, niin minun tekee mieli makeeta”

Tavoitteellisesti treenaava Savikuja vinkkaakin, että kannattaa esimerkiksi ruveta syömään aamupalaa, jos sen jättää normaalisti välistä.

– Jos syömiseen tulee pitkiä taukoja, niin illalla tekee mieli vetää joku hirveä mättö. Sen takia kannattaa totuttaa kroppa esimerkiksi aamupalaan. Minä en yleensä syö illalla enää kauheasti, että aamulla olisi taas nälkä. Aamuisin minulla yleensä onkin ihan sairas nälkä, Venla nauraa.

Pienten ruokavaliomuutosten lisäksi kannattaa myös laittaa unirytmi kuntoon.

– Olen itse huomannut, että jos nukun huonosti, niin minun tekee mieli makeeta.

Elämäntapamuutoksessa myös kuntoilulla on suuri merkitys. Venla vinkkaakin ihmisiä kokeilemaan erilaisia lajeja.

– Kannattaa keskittyä siihen, että löytää jonkun liikuntalajin, mikä innostaa. Ei esimerkiksi tarvitse olla pelkkää salilla treenaamista, vaan jos tykkää uimisesta, hiihtämisestä tai tanssimisesta, niin treenaa sitten sillä tavalla.

Keskustele ohjelmasta AVAn Facebookissa tai Twitterissä #fitnesspäiväkirjat

Fitnesspäiväkirjat alkaa huhtikuussa AVAlla. 

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme