Mainos
Mainos

Tuliko tehtyä laihdutuslupaus? Fitnesstähtien helpot täsmävinkit keveämpään vuoteen

Fitness-tähdet Janni Hussi ja Mari Valosaari lohduttavat jouluähkystä kärsiviä, että jo pienilläkin teoilla saa helpotusta sekä oloon että peilikuvaan.

Joulun ja uudenvuoden aikaan tulee helposti syötyä normaalia runsaammin ja syödyt herkut ovat usein erittäin kaloririkkaita. Useana päivänä normaalia enemmän syöminen myös venyttää vatsalaukkua, jolloin kylläisyyden tunnetta ei saavuta niin helposti.

Fitness-ammattilaiset antoivat omat kätevät ja helposti toteutettavat vinkkinsä siihen, miten muuttaa ruokailut takaisin raiteilleen ja ehkä jopa parantaa yleistä vireystasoa.

Janni Hussin vinkit:

1. Juo paljon vettä. Se lisää aineenvaihduntaa. Päivässä olisi hyvä juoda ainakin kaksi litraa pelkkää vettä.

2. Annoskoot takaisin kohdalleen. Myös lautasen sisältö on tärkeää: paljon vihreää mukaan!

3. Selleriä kannattaa sisällyttää ruokiin, esimerkiksi vihersmoothieen. Se puhdistaa maksaa, poistaa kaasuja ja turvotusta.

4. Takaisin liikkeelle! Jos ei ole tottunut liikkumaan, niin harjoittelu kannattaa aloittaa reippaista kävelylenkeistä lisäten siihen lihaskuntoharjoitteita. Tottuneet liikkujat voivat palata suoraan omiin treeneihin. 

Mari Valosaaren vinkit:

1. Pidä kaksi sokeritonta/herkutonta päivää viikossa. Jos päivät menevät helposti, niin niiden määrää voi lisätä. Sokeriton kuukausi on jo erittäin hyvä suoritus! Kannustan maltillisiin muutoksiin, enkä radikaaleihin "täyskäännöksiin".

2. Tahdonvoimaa tekemiseen. Jos haluat liikkua enemmän tai herkutella vähemmän, niin luota siihen, että pystyt. Usko omaan tekemiseen!

3. Askelkyykkylenkit. Erityisesti vaunuikäisten lasten vanhemmille hyvä ja tehokas, niin lihasärsykkeen kuin ajankäytön kannalta. Lenkitä vauvaa vaunuissa ja tee samalla askelkyykkyjä. Saat tukea rattaista. Jos joku katsoo vähän vinoon, niin älä anna sen häiritä, he ovat vaan kateellisia kun jaksat reippailla! Kyykkylenkkejä voi tehdä toki myös ilman rattaita; muista pitää huoli siitä, että polvet ja varpaat osoittavat samaan suuntaan.

4. Stressi kerryttää helposti kiloja. Stressinhallinnassa auttaa, kun on armollinen itsellensä. Ei ota turhia paineita siitä, että tekemistä on. Suorittaa omien rahkeidensa mukaan. Pitää muistaa, että me olemme ihmisiä, emme koneita.

Eevi Teittisen vinkit:

1. Paljon vihreää lautaselle. Herkuttele salaateilla ja kasviksilla. 

2. Liiku vähintään kolme kertaa viikossa. Valitse laji, jota teet mielelläsi, näin liikkumaan lähteminen on mieluisampaa.

3. Juo ruokasi ja kevennä ruuansulatuksesi työtaakkaa. Jouluruuat ovat aika raskasta tavaraa. Syömällä helposti sulavaa ruokaa, saa ruuansulatuselimistösi tehtyä työnsä helpommalla. Smoothiet ovat hyvä vaihtoehto, sillä ne ovat jo valmiiksi paremmin pilkotussa muodossa.

4. Paikka sokerihampaaseen. Makenhimoon voit kokeilla proteiinijäätelöä tai palaa raakakakkua. Ne vievät usein pahimman herkkunälän. 

Katso alta Hussin kertomana yleisimmät virheet harjoitellessa. Hän myös näyttää oikean tavan tekemiseen. Puhtaasti suoritetusta harjoittelusta on huomattavasti enemmän hyötyä kuin treenistä, jossa virheliikkeet saattavat aiheuttaa rasitusvammoja ja kulumia.

Katsomo-video ei ole saatavilla


Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme